Het parkeren en navigeren van grotere voertuigen vragen speciale kwaliteiten van de chauffeur. Zeker als een truck succesvol moet manouvreren in een distributiecentrum zijn extra vaardigheden gewenst. Het ontbreekt nog wel eens aan een goed zicht en een volledig visueel overzicht in de betreffende situatie. De presentatie van Karel Kural en Jan Benders van HAN Automotive Research toont een nieuwe aanpak van navigeren in samenwerking met een drone. Deze oplossing maakt gebruik van een ‘open toolchain for model-based development of embedded control systems’.
De UAV (unmanned aerial vehicle) ofwel de drone is verantwoordelijk voor het visuele beeld van de truck en de omgeving. Dit beeld wordt weergegeven op een scherm (tablet, smartphone, telematics, …) in de cabine. De UAV interpreteert de beelden om de onderlinge posities en de oriëntatie tussen de truck en de bestemming te identificeren. Op basis van die informatie wordt een route voorgesteld, waarbij ook gelet wordt op de beperkende omstandigheden.
Door HAN Automotive Research is een demo op schaal gemaakt die een ‘open toolchain for model-based development of embedded control systems’ gebruikt. Deze toolchain is ontwikkeld in een samenwerking met ruim dertig partners, vooral MKB’ers. Meer informatie over de toolchain is te vinden op www.openMBD.com. Het biedt engineers de mogelijkheid om op een grafische wijze robuuste ‘control algorithms’ te ontwerpen.
Hier kunt u het gehele programma van het D&E event 2017 bekijken. Op de site kunt u zich ook aanmelden voor een gratis bezoek.