Na een gezellige avond aan de bar van De Kikkert op donderdag 11 juni, die we afsluiten met een voetbalwedstrijd van de Nederlandse dames in Canada, starten we de vrijdagochtendsessie ook met een partijtje voetbal. Met het doel om de deelnemers aan de bijeenkomst kennis te laten maken met de filosofie van Do United: “Voordoen, meedoen en volhouden!” Aan de hand van dit drieluik helpen wij bij Do United organisaties om in beweging te komen en hun merkbelofte (lees: strategie) waar te maken.
Met medewerking van enkele vrijwilligers, te beginnen met Marc van Mierlo, laten we de aanwezige leiders zien dat het belangrijk is om te weten wat je met je bedrijf wilt bereiken en te laten zien dat je dit belangrijk vindt. Het zogenaamde voordoen! Dit is cruciaal voor je medewerkers om te begrijpen wat je bedoelt en daar enthousiast over te kunnen zijn. Onderzoek wijst uit dat het in de praktijk nog niet zo eenvoudig is om je medewerkers mee te krijgen. Slechts een derde van de medewerkers begrijpt wat hun organisatie nastreeft, terwijl maar 20% ook enthousiast is over de organisatiedoelen. Geef dus serieus invulling aan het voordoen, zodat je mensen gaan meedoen!
Tijdens het voetbalspel illustreren we dat organisaties altijd worstelen met interne en externe factoren, die het begrip en enthousiasme van medewerkers en je bedrijfsresultaat beïnvloeden. Iemand staat in de goal om de concurrent te spelen (dankjewel Roger Hacking). En zorg maar eens dat je scoort met geblinddoekte en tegenwerkende teamleden uit het Splendo kamp. De bal vliegt veel rond, maar treft weinig doel… En dat is wat er bij veel organisaties gebeurt en waarom het moeilijk is om koersvast te blijven en vol te houden.
We sluiten het voetbalspel af met de vraag waar in de organisaties van de deelnemers de grootste uitdagingen liggen. Bij het voordoen, meedoen of volhouden? Veruit de grootste groep deelnemers staat in het vak ‘Volhouden’. Het blijkt in de praktijk lastig om de waan van de dag soms los te laten en aandacht te geven aan de juiste dingen. In het vak van ‘Voordoen’ onderschrijft men dat het cruciaal is dat je duidelijk bent en doet wat je zegt. Enkele deelnemers die verandering in hun organisatie zien plaatsvinden, geven aan dat het moeilijk is om alle medewerkers mee te krijgen naar de nieuwe situatie.
We geven bij wijze van afscheid de deelnemers in alle vakken een specifieke vraag mee om nog eens rustig te reflecteren op de situatie in hun eigen organisaties:
Voor organisaties die moeite hebben om invulling te geven aan ‘Voordoen’ is het goed om de volgende vraag in het team te beantwoorden:
“Wat belooft je club aan het publiek?” Is het scherp wat je wil bereiken en maak je het belangrijk? Geloof je er zelf in en ga je ervoor?
In de categorie ‘Meedoen’ luidt de vraag als volgt:
“Hoe ziet je opstelling er uit en wat moeten je spelers doen om je belofte waar te maken?” Zijn je spelers enthousiast, weten ze wat de bedoeling is en wat ze moeten doen?
Als de uitdagingen vooral op het vlak van ‘Volhouden’ zitten, zal een team aan de slag moeten met de volgende vraag:
“Wat zijn de korte termijn, op input gerichte doelen per speler?” Wat zijn zaken waarop je kunt sturen, die bijdragen aan de realisatie van je doelen? Waar kun je op korte termijn ook successen in genereren?
Wij zijn heel benieuwd naar de uitdagingen waarmee jullie aan de slag gaan. Tot ziens!
Ange van den Berg – Do United