Digitaal Gebouw van de Toekomst 2023: tussen gebouw en gebruiker
Vijf sprekers, tien exposanten, drie sponsoren en vele bezoekers kwamen op woensdag 15 november naar het AFAS Experience Center voor de conferentie Digitaal Gebouw van de Toekomst. Samen zochten we naar antwoorden op vragen over veiligheid, duurzaamheid en digitalisering in de gebouwde omgeving. Met als terugkerend thema: hoe draagt technologie bij aan de ervaring van de gebruikers?
Herman Zondag, directeur Customer Experience bij AFAS, opent de conferentie. In het vraaggesprek met branche voorzitter Richard Daamen legt hij uit waarom de mens centraal staat bij AFAS: Alles begint met liefde voor de medewerkers. Als je de medewerkers op nummer n zet, zetten zij vervolgens de klanten op nummer n.
Technologie is een essentieel onderdeel van de manier waarop een gebouw ervaren wordt. Herman vertelt dat het AFAS Experience Center uitgerust is met de laatste technologische snufjes, waaronder 1100 zonnepanelen op het dak, een eigen WKO-installatie en schoonmaakrobots. Dat je in sommige gevallen nog steeds beter mensen kan inzetten in plaats van robots, ondervonden we tijdens een lezing later op de dag toen n van de schoonmaakrobots met een luid kabaal rondom het podium begon te dweilen.
Met technologische ontwikkeling komt ook een toegenomen verbondenheid van apparaten. Deze verbondenheid is volgens Bas Labordus een mogelijke zwakke plek in de beveiliging van gebouwen. Als ethisch hacker bij The S-Unit is het zijn werk om deze zwakke plekken op te sporen. Tijdens zijn presentatie benoemt hij een aantal voorbeelden uit het fysieke en digitale domein en laat hij het publiek zien hoe makkelijk het is om toegang te verkrijgen tot een gebouw. Zijn belangrijkste tips? IT en OT gelijk trekken voor beveiliging n blijven testen.
Een digitaal gebouw is voorzien van de laatste technologie om het de gebruikers zo comfortabel mogelijk te maken. Maar hoe weet je nu precies wat de gebruiker nodig heeft? Dat heeft Booking.com bij de ontwikkeling van hun nieuwe campus in Amsterdam onderzocht. Stan Ottevanger, senior projectmanager bij Booking.com, neemt het publiek mee in dit onderzoek. Onze uitdaging was om een werkruimte te ontwerpen die voorziet in de gezondheid, geluk en productiviteit van onze medewerkers, aldus Stan. Het resultaat? Een vooruitstrevende, door data-gedreven campus waar de gebruikerservaring centraal staat.
Als het gaat om verduurzaming kunnen wij nog een heleboel leren van Joep van der Weijden en Stefan Hoekstra van de TU Delft. Zij laten het publiek zien welke energiebesparende maatregelen er bij The Green Village getest worden. In deze regelluwe omgeving kan er getest en ontwikkeld worden met als doel: duurzame innovatie in de gebouwde omgeving. Er is in het bijzonder aandacht voor slimme, voorspellende regeling, en hoe deze kan helpen energie te besparen.
De digitalisering bij ASML gaat verder dan binnenklimaat en energiebesparing, zo concludeert Richard na de presentatie van Patrick Looijmans, Smart Solutions Specialist bij ASML. Ook bij ASML staat de mens centraal en daarom hebben ze het hele traject van hun medewerkers in kaart gebracht met een employee-journey. Patrick geeft het publiek een kijkje in de smart grid van de chipmachinefabrikant en legt uit dat smart oplossingen de cultuur binnen een bedrijf op een positieve manier kunnen benvloeden.
Heb je de conferentie gemist, maar wil je er de volgende keer wel bij zijn? Abonneer je dan op de nieuwsbrief van de branche Gebouw Automatisering en blijf op de hoogte van alle activiteiten.