Hoe AFAS de mensen op nummer één zet
Een bezoek aan het AFAS Experience Center in Leusden is zonder twijfel een ervaring. Naast een kantoorpand voor de medewerkers van het softwarebedrijf, ontvangen ze jaarlijks ruim 300.000 bezoekers in het theater en trainingscentrum. Wij spraken met Herman Zondag, directeur Customer Experience bij AFAS. Tijdens de conferentie Digitaal Gebouw van de Toekomst op 15 november vertelt hij over dit bijzondere pand en hoe het bijdraagt aan de tevredenheid van gasten en medewerkers.
Door: Eline te Velde
Het AFAS Experience Center bestaat uit een restaurant met 750 couverts, een theaterzaal met 837 stoelen en een atrium met capaciteit voor 600 bezoekers. Alsof dat nog niet genoeg is, komen de ruim 600 medewerkers van AFAS ook dagelijks naar dit gebouw om hun werk te doen. De kantoor- en opleidingsruimte van AFAS wordt ook wel het ‘clubhuis’ genoemd en is voorzien van tal van faciliteiten. Daarnaast heeft het pand een mini-bioscoop, state-of-the-art sportruimtes, een padelbaan, waterfietsen, massageruimte, en diverse keukens en pantry’s. En om het helemaal af te maken is het gebouw voorzien van prachtige kunst, zowel binnen als buiten.
Maar hoe is het om zoveel functionaliteiten in één gebouw te combineren? Herman legt uit: “Dit levert geen problemen op. De medewerkers die in het clubhuis werken zijn vooral daar te vinden. De facilitaire medewerkers rouleren en werken door het hele pand. AFAS-medewerkers worden breed opgeleid en zijn daarom overal inzetbaar.” Herman voegt toe dat AFAS alle medewerkers zelf in dienst heeft: “Dit is enorm belangrijk. Mensen voelen zich verbonden met het bedrijf. Je bent een AFAS’er of je bent het niet.”
“Mensen voelen zich verbonden met het bedrijf. Je bent een AFAS’er of je bent het niet.”
De mens centraal
Dat de medewerkers van AFAS zich verbonden voelen met het familiebedrijf staat vast. Het softwarebedrijf is drie jaar op rij uitgeroepen tot beste werkgever van Nederland en Europa. De beloningsstructuur draagt daar zeker aan bij, elke AFAS-medewerker profiteert namelijk van winstdeling. Maar er komt meer bij kijken, vertelt Herman: “Alleen met geld win je de wedstrijd niet, het gaat om de cultuur van een organisatie.” En de cultuur wordt gevormd door de vier kernwaarden van AFAS: Vertrouwen, Gek, Familie en Doen. “We zijn een bedrijf dat meer doet. Dat betekent niet dat er niet wordt nagedacht, maar we doen het gewoon sneller. En daarom gebeurt er ook meer.”
Daarnaast organiseert AFAS activiteiten voor de medewerkers. Elke maand is er een cultuurdag, met een show in het theater of een barbecue en jaarlijks zijn er diverse uitjes. “Zo’n cultuurdag is belangrijk om alle neuzen weer dezelfde kant op te laten wijzen. Het zorgt ervoor dat medewerkers zich onderdeel voelen van de community.”
Herman voegt toe dat samenkomen essentieel is voor dat community-gevoel en dat na corona de meeste medewerkers weer fulltime naar kantoor komen. “De mensen willen hier graag zijn. Er wordt gesport, gepadeld, getafeltennist. Het is gewoon een fantastische sfeer. Als ik heel eerlijk ben denk ik dat de productiviteit hoger zou zijn als iedereen thuiswerkt. Maar dan mis je de cultuur en het klimaat van je organisatie. De mensen zijn toch echt het goud van de onderneming.”
Digitalisering
Niet alleen de mensen, maar ook technologie speelt een essentiële rol bij de ervaring die het AFAS Experience Center biedt. Het gebouw is uitgerust met de nieuwste technologische snufjes en wordt voorzien van groene energie door de 1100 zonnepanelen op het dak. “Het klimaat en de luchtkwaliteit zijn tot in de puntjes geregeld hier. We hebben een WKO-installatie en zelfs met 30 graden is het binnen goed vertoeven.”
Verder zijn er tal van slimmigheden aangebracht en worden robots ingezet voor het schoonhouden van de vloeren. Zie je iets dat niet werkt of aandacht nodig heeft? Dan geef je het door via de AFAS-app en komt het bij de juiste collega’s terecht. Technologie helpt zo de mensen efficiënter en slimmer werken.
Leiderschap
Je kan nog zo’n mooi gebouw hebben, uiteindelijk draait het allemaal om de mensen. Herman legt uit dat dit bovenin de organisatie begint: “Ik zeg altijd ‘water stroomt van boven naar beneden.’ Dus als het vies water is, dan wordt de rest ook vies. Water moet stromen, als het stil staat gaat het stinken. Het is daarom belangrijk om te innoveren en in beweging te blijven.”
Betrokkenheid is een belangrijk onderdeel van leiderschap. “Zorg dat je zichtbaar bent en dat de mensen je kennen. Zorg dat de deur van je kamer open staat en dat mensen je weten te vinden. Dat ze je mobiele nummer hebben. Leiderschap zit in de thee, de koffie en de suiker. Je proeft het”, aldus Herman.
“Leiderschap zit in de thee, de koffie en de suiker. Je proeft het.”
Wil je het AFAS Experience Center zelf ervaren? Kom dan naar de conferentie Digitaal Gebouw van de Toekomst op 15 november 2023. Tijdens de conferentie worden vragen over verduurzaming, veiligheid en digitalisering binnen de gebouwautomatisering beantwoord. Meld je gratis aan via deze link.