Elektromagnetische Compatibiliteit is niet voor niets wettelijk vastgelegd. De wet beschrijft Elektromagnetische Compatibiliteit als: ‘het vermogen van uitrusting om op bevredigende wijze in haar elektromagnetische omgeving te functioneren zonder zelf elektromagnetische storing te veroorzaken die ontoelaatbaar is voor andere uitrusting in die omgeving;’. Dan is de EMC problematiek voor grotere installaties nog eens wat complexer. Sprekers om de EMC-dag maken die complexe stof praktisch. Dit maakt een bezoek aan de EMC-dag op 13 oktober erg nuttig.
Frits Buesink van de Universiteit Twente laat zien dat de EMC complexiteit in grotere installaties zich manifesteert in twee opzichten:
Er is ten eerste een technische complexiteit. In grote installaties is er sprake van veel onderling verbonden “zwarte dozen”, waarvan in het gunstigste geval een specificatie op papier staat waarin aandacht is gegeven aan EMC aspecten en/of waarin installatie voorschriften worden gegeven om storingsvrij functioneren te garanderen. Ten tweede is er sprake van organisatorische complexiteit. Bij grote installaties worden ontwerp en realisatie door verschillende mensen uitgevoerd, die soms bij verschillende bedrijven werkzaam zijn.
Jeroen Mooij van Dekra verzorgt een presentatie rond de EMC-problematiek bij spoorwegen. Dat het hier over grote issues gaat, laat de normen reeks NEN-EN 50121 zien. ‘EMC-problemen duiken overal op, niet alleen in tractievoertuigen en de tractievoorziening, maar ook in alle subsystemen aan boord van rollend materieel en in de vaste installaties, zowel bij normaal bedrijf als bij storingen. De wereld van het railvervoer is elektrotechnisch gezien complex. Het optreden van hoge belastingen (tot enkele MVA) en het gebruik van vermogenselektronica met het niet-lineair gedrag zorgt dat hogere harmonischen worden opgewekt.’
Hier kunt u zich registreren voor een gratis bezoek aan de EMC-dag.