Conjunctuurinformatie: Industrie verwacht meer te investeren in 2017


Bron: VNO-NCW

 

Ondernemers in de industrie verwachten volgend jaar 13 procent meer te investeren in bijvoorbeeld gebouwen en machines dan ze dit jaar deden. De chemische industrie voorziet de grootste toename voor komend jaar ten opzichte van 2016.
In de papierindustrie zijn de vooruitzichten minder positief, meldt het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS).

Producenten in de chemiesector verwachten volgend jaar 65 procent meer te besteden aan activa voor direct gebruik. Deze stijging volgt op een verwachte daling van de investeringen van 25 procent in 2016. Bij de papierindustrie is het beeld andersom: na een verwachte toename van 85 procent in 2016, wordt voor 2017 een daling van 29 procent voorzien.

De industrie verwacht aan het einde van dit jaar 4 procent meer geld te hebben geïnvesteerd in vaste activa dan in 2015. Toen investeerden de bedrijven samen ruim 8 miljard euro.

Omzet uitzendbranche neemt opnieuw toe

In het derde kwartaal hebben uitzendbureaus, arbeidsbemiddelaars en personeelsbeheerders 1 procent meer omgezet dan in het voorgaande kwartaal. De stijging is kleiner dan in het tweede kwartaal. Ook het aantal uitzenduren nam in het derde kwartaal opnieuw toe.

De opbrengsten van de uitzendbranche hangen sterk samen met het aantal uitzenduren. Het totaal aantal uitzenduren steeg in afgelopen kwartaal met 2 procent. Het aantal uitzenduren in langlopende contracten zoals detachering en payrolling, steeg met 2,6 procent in het derde kwartaal. Een kwartaal eerder was de stijging 3 procent. Het aantal uren in kortlopende contracten steeg met 1,9 procent. Ook deze toename is minder groot dan in het tweede kwartaal.

Omzet horeca stijgt sterk

Hotels, restaurants, snackbars en cafés hebben in het derde kwartaal 2,6 procent meer omgezet dan in het voorgaande kwartaal. Vooral in restaurants, cafés en snackbars stegen de opbrengsten. Ook het aantal consumpties en overnachtingen nam toe. In vergelijking met een jaar eerder realiseerde de horeca op dit vlak een recordgroei van 8,8 procent. Een dergelijke omzetstijging behaalde de horeca voor het laatst in het eerste kwartaal van 2007.

Bij restaurants en cafés steeg de omzet het sterkst, met respectievelijk 3,5 en 3,4 procent op kwartaalbasis. De groei in beide branches was tevens hoger dan in de eerste helft van dit jaar. Cafés, eetcafés en koffiezaken realiseerden samen niet eerder zo’n sterke stijging van de omzet. In tegenstelling tot de andere horecabranches liggen de verkopen van cafés nog steeds wel lager dan voor de crisis.

Snackbars, lunchrooms, fastfoodrestaurants, maaltijdbezorgers en ijssalons zetten samen 2,7 procent meer om in het derde kwartaal. Vooral fastfoodketens en maaltijdbezorgers boekten meer omzet dan een kwartaal eerder. Voor hotels was de omzetgroei met 0,2 procent minder sterk dan voor de andere branches. Ook ten opzichte van eerdere kwartalen zwakte de groei hier af.

Zakelijke dienstverlening zet meer om

De zakelijke dienstverlening heeft in het derde kwartaal 5 procent meer omgezet dan in dezelfde periode een jaar geleden. De sector boekt al drie jaar onafgebroken meer omzet, maar de groei nam de laatste vier kwartalen wel af.

De omzetgroei werd breed gedragen. Alleen de opbrengsten van de beveiligingsbranche daalden voor het tweede kwartaal op rij. Architecten en hoveniers deden, met een omzettoename van meer dan 10 procent, juist goede zaken. Ook de uitzendbranche realiseerde ruim 6 procent meer omzet.

Het vertrouwen van de ondernemers in de zakelijke dienstverlening vertoont een vergelijkbare trend als de omzet en is nu ruim drie jaar aaneengesloten positief. Net als de omzettoename, is het vertrouwen de afgelopen drie kwartalen iets teruggelopen. Wel is het aanzienlijk groter dan gemiddeld in de afgelopen vijf jaar. Ook voor komend jaar zijn de prognoses positief.

Omzet reisbranche recordhoogte

De reisbranche heeft in het derde kwartaal van 2016 voor het tiende kwartaal op rij meer omgezet. De reisorganisatoren en -bemiddelaars boekten 7,8 procent meer omzet dan een jaar eerder. Hiermee behaalde de branche volgens het CBS een nieuw omzetrecord.

Reisbemiddelaars behaalden significant meer omzet, terwijl de reisorganisaties en touroperators juist een lichte omzetdaling lieten zien. Naast de omzet is ook de toegevoegde waarde van de reisbranche toegenomen: van ruim 1,6 miljard euro in 2010 naar ruim 4 miljard in 2015. In dezelfde periode verdubbelde ook het belang van de reisbranche in de Nederlandse economie, van circa 0,3 procent van het bruto binnenlands product naar bijna 0,7 procent.

Detailhandel zet meer om

De Nederlandse detailhandel heeft in het derde kwartaal 1,2 procent meer omgezet dan in dezelfde periode een jaar eerder. De opbrengsten stegen hiermee voor het achtste kwartaal op rij. Online shoppen groeide met een omzetstijging van ruim 14 procent weer harder dan de winkelverkoop. In de periode groeide de online omzet van pure webwinkels met 17,8 procent het sterkst. Bij winkels waar de verkoop via internet een nevenactiviteit is, de zogeheten multi-channelers, steeg de online omzet volgens het statistiekbureau met 9,4 procent.

De winkels in de foodsector zetten 2,4 procent meer om. In de non-foodsector lag de omzet 0,6 procent lager. Het is het tweede kwartaal op rij dat de non-foodwinkels een lagere omzet neerzetten. Vooral winkels die hevig concurreren met webwinkels, hebben het zwaar te verduren. Zo dalen de omzetten van schoenenwinkels al sinds het derde kwartaal van 2014. Ook in het derde kwartaal van dit jaar werd 15,6 procent minder omgezet dan dezelfde periode een jaar eerder. De omzetdaling van winkels in consumentenelektronica bedroeg 6,2 procent. Door deze ontwikkelingen is het aantal fysieke winkels in deze branches drastisch teruggelopen, merkt het CBS op.