“Jonge mensen van nu willen niet meer bij een vereniging horen.” Je hoort het mannen van vijftig voortdurend roeptoeteren. “Wilders en Trump halen toch ook hun miljoenen stemmers bij elkaar via twitter?” Weet je wel, die boze witte mannen van tussen de veertig en vijftig jaar.
In de eerste week van februari organiseerde FHI een middag onder de titel ‘FHI Jong & Ambitieus’. Inderdaad een verenigingsbijeenkomst voor medewerkers van de lidbedrijven die nog geen vijfendertig jaar oud zijn. Nee, het liep niet meteen storm. De contactpersonen van de bedrijven die bij de brancheorganisatie zijn aangemeld om de berichten te ontvangen, worden geacht binnen hun bedrijf de jonge mensen enthousiast te maken. Maar ja, die mensen zijn zelf tien, twintig jaar ouder en overtuigd dat jongeren hier geen behoefte aan hebben. Een dijk van een selffulfilling prophecy…
Niettemin, de locatie was oud, echt oud. Een vervallen lijmfabriek, aan de oever van de Schie, Delft, pal naast de gebouwen van de TU. Er waren rondleidingen gepland door de labs van de Universiteit. Nerdiger kun je niet bedenken. Daar krijg je echt geen boze blanke man naar binnen.
Daarna, in die kouwe ouwe fabriek, spelletjes doen, serious gaming met Lego. Elkaar vertellen welke missers je allemaal hebt gemaakt. Oubolliger kun je het niet verzinnen. O ja, toch, ik mocht zelf als 64-jarige (!) de boel organiseren en leiden, een ware karikatuur van Jong & Ambitieus.
Het resultaat? Een laaiend enthousiaste groep jonge mensen. “Wanneer is de volgende meeting.” “Ik wil wel mee organiseren.”
Een jaar of zeven geleden verscheen het boek ‘Generatie Einstein’. Ging over deze zelfde lichting. Was toen nog geen twintig. De onderzoekers constateerden flabbergasted enorme sociale bewogenheid bij die jongeren. Zij waren zelf iets ouder, inderdaad de generatie die nu veertig/vijftig is, en schreven heel eerlijk dat ze zich een beetje schaamden voor hun eigen generatie.
Veertigers en vijftigers, deze tekst is niet bedoeld om u af te schrijven, in de hoek te zetten of over te slaan. De boodschap is slechts ‘het is niet altijd wat het lijkt’.
Door Kees Groeneveld, FHI