Hans de Boer predikt groei en zelfbewustzijn
“Ik heb FHI nog lid gemaakt van MKB Nederland.” De voorzitter van VNO-NCW zegt het met trots tegen zijn directeur media als we aanschuiven voor een gesprek. Hans de Boer is nu bijna twee jaar voorman van de grootste werkgeversorganisatie. Het jongensachtige zal hij nooit verliezen, niet verloochenen, maar hij is wel ouder en wijzer aan het worden. Inmiddels 61 jaar jong.
Publicatie; Signalement, Tekst; Kees Groeneveld
Hoe bevalt het om weer in Den Haag te zijn?
“Geweldig!” klinkt het, enthousiast als altijd. “Ik ben na mijn voorzitterschap van MKB Nederland een paar jaar weg geweest, maar het is echt leuk om terug te zijn.”
Wat is er zo leuk aan?
“Nou, kijk, ik mag bezig zijn met ambitie en groei, peper in de samenleving stoppen. Dat vind ik geweldig.”
Hoe werkt dat precies, hoe boek je daarin resultaat?
“Effectiviteit is een functie van kwaliteit en van acceptatie van goede ideeën. Het heilige vuur, het geloof in eigen kunnen moet terug. We mogen niet tevreden zijn met nulgroei. We hebben groei nodig, al was het maar om de energietransitie te kunnen betalen. Ik wil niet meer horen dat Nederland een klein landje is. We zijn een wendbare, middelgrote economie. We zijn als land gestegen van acht naar vijf op de ranglijst van meest concurrerende economieën in de wereld. Qua productiviteit staan we in Europa op twee. Ambitie en zelfbewustzijn, daar gaat het om.”
Wat betekent dat voor de voorzitter van VNO-NCW?
“Als VNO-NCW kijken we naar de verkiezingen van 2017. Richting de schrijvers van verkiezingsprogramma’s benadrukken we alles wat met groei te maken heeft. We hebben inmiddels een groeiagenda opgesteld. We hebben die bij VNO-NCW samengevat in drie i’s, ‘investeren, innoveren en internationaliseren’. Die i’s zijn uitgewerkt in tien p’s.” De Boer verwijst naar een VNO-NCW document met als titel ‘De tien P’s om van Nederland het welvarendste land ter wereld te maken’. In het bewuste document gaat het om Personen, die wonen en werken, Positionering van Nederland, Producten die we op de markt brengen, Prijsniveau in ons land, Personen in de arbeidsmarkt, Plaats en Ports, Projectmatige aanpak en drie-in-één, Publiek-Privaat-Partnerschap.
Is dat nog concreter te maken?
“We vragen om een miljard extra aan investeringen van de overheid onder meer voor innovatie in de industrie. ICT moet daar een belangrijke rol in gaan spelen. We willen ook actie om bruisende binnensteden te maken. De positie van Rotterdam en van Schiphol moet worden versterkt. Is heel belangrijk willen we onze internationale rol kunnen blijven spelen.”
Even terug naar VNO-NCW en MKB Nederland, waar de FHI-lidbedrijven aan meebetalen. De twee organisaties werken nu samen, zitten in één gebouw. Hoe gaat dat?
“Lobby is onze beider core business. Er is een gezamenlijk back office met 65 professionals op de verschillende terreinen, van belastingen tot onderwijs en innovatie. Ik concentreer mij als voorzitter VNO-NCW op de groeiagenda en op technologie. Michaël van Straalen houdt zich vooral bezig met typische MKB thema’s. Samen zijn we voortdurend met elkaar in overleg. Laat ik wat voorbeelden noemen. Laatst was er discussie over het innovatie instrumentarium van de overheid. Dan beleggen we een bijeenkomst met een aantal ministers om te bespreken hoe we daar mee omgaan. Neem het belastingplan van 5 miljard, daar spreken we nadrukkelijk over mee. Dat betekent natuurlijk wel dat we de goede ingangen moeten hebben en houden. We zijn al meer dan een jaar geleden begonnen te lobbyen voor substantiële lastenverlichting, omdat dat nodig was om de binnenlandse bestedingen weer op peil te krijgen. Kijk, dan poets je niet meer alleen de spijkers van de schatkist, maar de schatkist zelf. De overheid voelt zich gebonden aan budgettaire kaders. Ambtenaren moet je daarvoor eren. Ze doen wat ze gevraagd wordt. Maar het is wel geld van de burgers. Wij vinden dat we best iets meer mogen vragen. Het percentage van de belastinginkomsten dat wordt benut om te investeren is flink gedaald, van 25% naar 18%. Daar mogen wel weer een paar punten bij. Daar moeten we het mee verdienen.”
Nog een advies aan de technologieondernemers?
“Kruip dicht bij elkaar. FHI is een merk in de markt, met goede ingangen die je kunt benutten.”