De FHI-branchevoorwaarden spelen een belangrijke rol bij verkoop en levering van producten en diensten door technologiebedrijven aan hun klanten. Om er in te voorzien dat leden continu kunnen beschikken over in de praktijk goed werkende leveringsvoorwaarden, heeft FHI in samenwerking met FHI Advies partner Bob van der Kamp, de FHI Algemene Leveringsvoorwaarden in april 2020 licht herzien. De voorwaarden zijn exclusief beschikbaar voor bij FHI aangesloten ondernemingen.
Uiteraard adviseren we u het gehele document goed door te lezen. Het gaat om een lichte herziening van de voorwaarden. De aangebrachte wijzigingen zijn beperkt en mede tot stand gekomen door input van de leden. Om het voor u alvast wat makkelijker te maken hebben we ook een kort overzicht met de belangrijkste wijzigingen opgesteld.
- Definitie onverwijld: De voorwaarde om binnen de eerstvolgende volledige twee werkdagen de andere partij te moeten laten weten is geschrapt.
- Definitie werkzaamheden: “meten” is aan deze definitie toegevoegd.
- 3.4 gewijzigde aanvaarding: indien het door de wederpartij gedane bod afwijkt van het door de opdrachtnemer (FHI-lid) gedane aanbod, zal de overeenkomst pas tot stand komen nadat de opdrachtnemer de afwijking schriftelijk accepteert en accepteert middels een opdrachtbevestiging. Met deze beschrijving geldt aanbod + aanvaarding = overeenkomst. AV2014 vermeldde hierna nog een bezwaartermijn van 2 dagen voor opdrachtgever. Deze is komen te vervallen.
- Geen overeenkomst na bezwaar: dit artikel is vervallen.
- Overeenkomst door aanvang levering: deze titel is gewijzigd in ‘Overeenkomst door aanvang Werkzaamheden’. De titel is slechts in overeenstemming gebracht met de tekst van het artikel.
- 5.2 inhoud gewijzigde overeenkomst: dit artikel is vervallen.
- 5.3 kosten reeds geleverde: in dit artikel is “tot dat moment verrichte werkzaamheden” toegevoegd. Dat betekent dat deze bepaling is verbreed.
- 6.1 wederzijdse instemming: in dit artikel is toegevoegd dat partijen uitsluitend gezamenlijk kunnen overeenkomen onder welke voorwaarden de beëindiging zal plaatsvinden.
- 6.2 voorwaarden tussentijdse beëindiging: dit artikel is vervallen.
- 6.3 vergoeding: dit artikel is vervallen.
- 7.5 koerswisseling: in dit artikel is toegevoegd dat indien op het moment van inkoop van de benodigde goederen en/of het moment van levering de valutapariteit meer dan 2% afwijkt van de valutapariteit op de datum waarop het aanbod werd gedaan, de opdrachtnemer gerechtigd is de prijzen aan te passen.
- 12.5: titel veranderd. Oud: Wel fatale termijnen. Nieuw: Ingebrekestelling vereist voor intreden verzuim bij overeengekomen leverdatum.
- 13.3 gedeeltelijk ontbinden: Dit artikel is aangepast, zodat expliciet ook gedeeltelijke ontbinding met haar gevolgen is opgenomen. In geval van een gedeeltelijke ontbinding of de onmogelijkheid de prestatie ongedaan te maken, zullen partijen gehouden zijn tot een deelbetaling respectievelijk waardevergoeding.
- 18.2: in dit artikel is de zinsnede ‘naar het oordeel van Opdrachtnemer’ verwijderd.
- 18.5 beperking aansprakelijkheid: Dit artikel is in zijn algemeenheid aangescherpt. O.a. is expliciet vermeld wat er onder directe schade moet worden verstaan. Directe/indirecte schade is namelijk geen juridische term, waardoor er naar de afspraak tussen partijen wordt gekeken voor de betekenis van deze begrippen. In de AV is het volgende vermeld: Onder directe schade wordt uitsluitend verstaan: (I) reparatie, herstel- of vervangingskosten, (II) de redelijke kosten ter vaststelling van de oorzaak en de omvang van de schade, (III) redelijke kosten, gemaakt ter voorkoming of beperking van schade, voor zover de wederpartij aantoont dat deze kosten hebben geleid tot beperking van directe schade als bedoeld in deze algemene voorwaarden.
- 38.16: wet bescherming persoonsgegevens is vervangen door de Algemene verordening gegevensbescherming.
Opbouw voorwaarden
In opzet zijn de nieuwe voorwaarden gelijk aan eerdere versies van de branchevoorwaarden. Net als voorheen bevat Deel A algemene bepalingen, zoals de totstandkoming van de overeenkomst en betalingsafspraken. In Deel B zijn aanvullende bepalingen opgenomen over onder meer de levering van diensten, waaronder R&D, advisering, service en opleiding. In Deel C zijn nog enige bepalingen opgenomen die specifiek zijn voor de ontwikkeling en levering van software.
Bestellen
Via MijnFHI kunt u als lidbedrijf de Nederlandstalige voorwaarden 2020 kosteloos als PDF downloaden. Daarnaast kunt u tegen een geringe vergoeding bovendien een PDF-versie van zowel de Engelstalige, Duitstalige en Franstalige voorwaarden opvragen.
De daarvoor door FHI aan u in rekening te brengen kosten dekken (deels) de onder andere met de herziening gemaakte juridische-, vertaal en opmaakkosten.
Sinds 2014 is steeds meer gedigitaliseerd, waardoor besloten is de herzien voorwaarden niet meer in gedrukte vorm aan te bieden. Uiteraard kunt u desgewenst de PDF-versie zelf printen.
De vergoeding voor de FHI Algemene Leveringsvoorwaarden 2020 bedraagt:
- PDF FHI Algemene Leveringsvoorwaarden 2020 (NEDERLANDS) : Gratis
- PDF FHI Algemene Leveringsvoorwaarden 2020 (ENGELS) : € 50
- PDF FHI Algemene Leveringsvoorwaarden 2020 (FRANS) : € 50
- PDF FHI Algemene Leveringsvoorwaarden 2020 (DUITS) : € 50
Deponeren
FHI heeft de voorwaarden 2020 gedeponeerd bij de Kamer van Koophandel, onder nummer 40507574. Indien u gebruik maakt van de voorwaarden, dan hoeft u de voorwaarden niet zelf te deponeren en kunt u volstaan met het verwijzen naar de door FHI gedeponeerde voorwaarden.
FHI Algemene Inkoopvoorwaarden
De FHI Algemene Inkoopvoorwaarden 2010 zijn niet herzien. De versie uit 2010 blijft daarom de meest actuele versie en kan gebruikt worden bij de inkoop van producten of diensten.
Tips & Tricks gebruik algemene voorwaarden
Algemene voorwaarden worden steeds belangrijker, maar er gaat ook steeds meer mee mis. Een bloemlezing van de problemen, die vrijwel dagelijks voorkomen, aangevuld met enige tips kunt u als lid downloaden via MijnFHI.
Voor vragen kunt u uiteraard te allen tijde contact met ons opnemen.