Hoe OEM's inspelen op het wereldwijde chip tekort
Het wereldwijde tekort aan chips heeft ons allen bewust gemaakt van het belang van microchips en de impact die een langdurig tekort kan hebben. Machinebouwers ondervinden momenteel grote problemen, omdat machines wachten op ontbrekende componenten. Ze kunnen niet op tijd worden geleverd, wat leidt tot financiële problemen en gevolgen heeft voor klanten in verschillende bedrijfstakken, zoals de auto industrie, landbouw en verpakkingsindustrie.
De chipcrisis houdt aan in 2022
De pandemie heeft de toch al kritieke situatie voor chipfabrikanten in een stroomversnelling gebracht. Volgens een enquête van het Duitse onderzoeksinstituut Ifo wordt 89% van de machinebouwers getroffen door het tekort aan chips. Sommige onder hen hebben te kampen met grote financiële problemen of zijn zelfs genoodzaakt tot tijdelijke sluiting van fabrieken. Het probleem is dat het tekort aan chips, ook bekend als halfgeleiders, naar verwachting tot ver in 2022 zal duren...
Hoe machinebouwers kunnen omgaan met het chip tekort
In de machinebouwindustrie zien we drie manieren waarop machinebouwers met deze chipcrisis omgaan. Sommige bedrijven hebben in een vroeg stadium van het tekort crisisteams opgericht om hun aanpak in kaart te brengen en hun bevoorradingsstrategieën te herzien, waarbij zij hun productvoorraad hebben vergroot om een buffer te creëren. Andere bedrijven pakken het tekort aan door hun producten zo te herontwerpen dat er minder chips nodig zijn.
Behind the scenes: Lees hoe IXON's omgaat met het chip tekort.
Sommige machinebouwers verschuiven hun strategie van een levering per machine businessmodel naar een service businessmodel. Waar in het verleden het merendeel van de inkomsten uit de levering van machines kwam, is het steeds gebruikelijker geworden om het merendeel van de inkomsten uit servicemodellen te genereren. Ze hebben de manier waarop ze service verlenen uitgebreid door hun bestaande en draaiende machines uit te rusten met nieuwe digitale diensten, zoals monitoring van slijtageonderdelen en consumables as a service.
Tip! Genereer inkomsten uit je bestaande en nieuwe fleet
We zien dat machinebouwers die servicemodellen implementeren minder lijden onder de componentencrisis, ook in financieel opzicht. Servicemodellen zijn een zekere bron van inkomsten en een oplossing voor mogelijke cashflowproblemen. Je bent niet meer afhankelijk van machineleveringen, omdat je terugkerende inkomsten genereert uit je bestaande fleet.
Wij begrijpen dat het een hele uitdaging is om te beginnen met de implementatie van servicemodellen, met name tijdens de chipcrisis. Je kunt echter met kleine stapjes beginnen en toch een snelle ROI behalen door een snelle time to market. Als je met een van onze experts wilt brainstormen, zijn we altijd beschikbaar en denken we graag met je mee over hoe je deze servicemodellen kunt initiëren om zo aanvullende inkomsten te genereren.
Neem contact met ons op of doe alvast wat inspiratie op in ons E-book: "Service opportunities for OEMs that boost revenue and meet customer demands" met een gedetailleerde uitleg over service modellen aan de hand van use cases en business cases.