Twee dagen lang beten leden van de branche Industriële Automatisering zich vast in het onderwerp industriële veiligheid. Dat gebeurde vanwege de coronamaatregelen online, maar dat weerhield de sprekers er niet van om de kijker goed te informeren over de laatste stand van zaken over dit cruciale onderwerp. De focus lag op de maakindustrie en de procesindustrie.
Door: Dimitri Reijerman
De opening van de tweedaagse sessies was voor Marcel de Munck, Senior Consultant Safety Culture. Hij ging in op de relatie en interactie tussen mens en machine. Zaken als perceptie, cognitie en stress kwamen langs. In de tweede sessie van de dinsdag sprak Marco Teunizen (JUMO Meet- en Regeltechniek B.V.) over de volledige veiligheidsketen conform SIL/PL-normen. Want aan welke voorwaarden moet worden voldaan? Teunizen gaf uitleg over hoe risicotaxatie kan worden toegepast, het belang van sensoren voor de veiligheid en het nut van SIL/PL-veiligheidsnormen.
Edwin Buisman (Pilz Nederland) vertelde in zijn webinar over het valideren van veiligheidsfuncties van programmeerbare veiligheidssystemen en hoe machines zo veilig mogelijk gemaakt kunnen worden. Onder andere de machinerichtlijn kwam langs, waarbij het besturingssysteem een cruciale rol speelt. Ook bekeek Buisman de voordelen van veiligheidsrelais en safety-plc’s. Na afloop van zijn webinar kreeg hij tal van goede vragen voorgeschoteld.
Arno Luisman (VIRO) bekeek de aanpak van risicoanalyses op de scheidslijn van proces en machine. Hij dook, na een aanzienlijke lijst met begrippen uit de veiligheidswereld te zijn langsgelopen, in op risicoanalyse als een tool. Ton Beems (Yokogawa) presenteerde tot slot drie succesrecepten voor een ramp. Hij ontkrachtte de mythe dat een SIL3-certificaat automatisch zorgt voor een veilige omgeving. Ook een aantal andere valkuilen werd door Beems aangehaald en de tip om safety certificaten goed te controleren. Als voorbeelden van rampen door met name nalatigheid haalde Beems rampen als Tsjernobyl, Piper Alpha, Deepwater Horizon en de ontploffing van de Space Shuttle Challenger aan. Zijn conclusie: zorg voor voldoende hertraining en denk aan de mensen in de overalls.
Dag 2
De dag werd geopend door John van Leeuwen van Weidmuller. Hij gaf antwoorden op de vraag of Internet of Industrial Things inspecties kunnen vervangen. Peter Adema (HITMA) ging in op het onderwerp vlamdetectie. Want welke technologie kies je voor optimale veiligheid? Hij gaf onder andere uitleg over de voordelen van een optische vlamdetector.
Maarten Braadbaart van SICK B.V. sprak onder de noemer machineveiligheid 2.0 over de veiligheidseisen voor robots en cobots. Want zijn robots inherent veilig of niet? Roel Janssen & Laurent van der Pluijm (Murrelektronik) vertelden tijdens de op een na laatste webinar dat machineveiligheid niet complex hoeft te zijn bij de implementatie. Het afsluitende webinar – door Benno Brinkers en Jeroen te Brake (Festo) - ging in op veiligheid bij pneumatische en elektrische aandrijvingen. Onder andere schuifventielen en klepzittingventielen.
Na twee dagen het onderwerp industriële veiligheid uit tal van invalshoeken te hebben besproken, werden de kennisdagen door het team van de branche Industriële Automatisering afgesloten. Hopelijk kan volgend jaar weer een fysieke bijeenkomst worden gerealiseerd, maar de gedeelde kennis van deze sessie blijft beschikbaar.
In totaal bekeken ruim 420 bezoekers één of meer webinars.