Het merendeel van de bestaande en nieuw te realiseren datacenters maakt gebruik van diesel. De diesel staat in voorraadtanks om bij een eventuele stroomonderbreking de aanwezige noodstroominstallaties op te starten en in bedrijf te houden om zodoende de bedrijfscontinuïteit te garanderen. De noodstroominstallaties zijn van cruciaal voor het bedrijfsproces en daarbij dient ook de brandstofvoorziening betrouwbaar te zijn. Tijdens IT Room Infra praat Kemper en Twist de bezoeker bij over een betrouwbare brandstofvoorziening en de komende regelgeving.
De hoeveel aanwezige diesel bij een datacenter varieert van 2.000 liter tot wel 50.000 liter of meer, de brandstofvoorraad wordt mede bepaald door hoeveelheid noodstroomvermogen en wat voor een autonomietijd er gevraagd / geëist wordt door de klant. Als een installatie 300 liter per uur verbruikt en er minimaal 48 uur autonomietijd wordt gevraagd dat heb je een voorraadtank nodig van 15.000 liter.
Vanaf 1 januari 2015 (Activiteitenbesluit) moeten alle tanks zijn voorzien van een tankcertificaat en een installatiecertificaat. Daarnaast wordt een vijftienjaarlijkse keuring vereist. Het hebben van een tankcertificaat alleen is niet voldoende, omdat dit bijvoorbeeld niet het inhoudmeetsysteem, de overvulbeveiliging, de antihevelvoorziening en de locatie van tank omvat. Er zijn veel bedrijven die een dieselolietank met tankcertificaat kunnen leveren, maar slechts een beperkt aantal bedrijven is gecertificeerd voor het installeren van een dieselolietank en afleverinstallatie. Overigens mag de installatie van een nieuwe dieselolietank (of herkeuring van een al bestaande tank) alleen worden uitgevoerd door een erkend installatiebedrijf en moet gebeuren volgens de BRL-K 903. Bij het in gebruik nemen van de tank krijgt de eigenaar van het installatiebedrijf een installatiecertificaat en een tankcertificaat. Op basis van deze certificaten kan de gemeente beoordelen of de tank goed is geïnstalleerd en of de tank voldoet aan de kwaliteitseisen. Het is aan te raden om in de leveringsvoorwaarden op te nemen dat de tank voldoet aan de PGS 30.
Ook over de brandstof zelf is er nieuwe regelgeving. Sinds 2013 wordt er gebruik gemaakt van witte diesel, de overheid heeft de zogenoemde rode diesel afgeschaft. Buiten het feit dat witte diesel in aanschaf duurder is, is ook de samenstelling van witte diesel anders dan van rode diesel. Daarnaast is de huidige dieselbrandstof bij wettelijk besluit voorzien van een hogere concentratie bio-additieven (15% in 2015), en een lager concentratie zwavel. Tijdens de lezing laat Kemper en van Twist zien wat dit voor invloed heeft op de buffervoorraad brandstof en hoe vervuiling van brandstof kan worden ondervangen. Rekening houdend met o.a. bacteriën, sludge en gebonden water in het huidige systeem en de nieuwe brandstofvoorraad. Hiervoor heeft Kemper en van Twist ook het WASP systeem ontwikkeld. Dit systeem wordt gedemonstreerd op de eigen stand kennismarkt.
Meld u aan voor en bezoek.