Voor optimale prestaties en lange levensduur van lithium-ion-accu's speelt de optimale bedrijfstemperatuur van de accu een beslissende rol. Effectief thermisch beheer is daarom van fundamenteel belang en kan de weegschaal in racen doen doorslaan. Hierbij wordt een synthetische PAO-olie gebruikt voor thermisch management in de Formule E (de elektrische Formule 1).
De optimale bedrijfstemperatuur voor lithium-ion batterijen ligt tussen 44 en 46 graden Celsius. Als deze buiten dit bereik valt, kunnen de prestaties en levensduur van de batterijen negatief worden beïnvloed.
De PAO-olie in het circuit fungeert als medium om de algehele temperatuur in de hele batterij te stabiliseren door middel van warmtegeleidende vloeistofcirculatie. De olie heeft een zeer hoge isolatieweerstand om de elektrische prestaties van de batterij niet te belemmeren.
Het opladen en ontladen van de batterij veroorzaakt accumulatieve slijtage wat er toe kan leiden dat minuscule deeltjes in de vloeistof zweven. Deze deeltjes kunnen zich ophopen en geleidende bruggen vormen die storingen veroorzaken.
Om optimale batterijprestaties te garanderen, moet de olie in het gesloten circuit van de batterij worden gefilterd en de batterijcellen grondig gespoeld.
De batterijspoelinstallatie is ontworpen door onze systeemintegrators, Reynolds Contamination Control Ltd, om verontreinigingen te verwijderen, de reinheidsnorm van de batterij en vloeistof te kwalificeren volgens AS4059F
In deze toepassing wordt de PAMAS OLS50P online deeltjesteller gebruikt als onderdeel van de Reynolds spoelinstallatie voor het controleren van de reinheid van de olie tijdens het vul- en reinigingsproces.
Meer informatie over de PAMAS OLS50P:
https://www.pamas.de/particle-counters/products-by-name/pamas-ols50p