Het lijkt nog ver weg, maar de voorbereidingen voor de World of Industry, Technology & Science (WoTS) zijn in volle gang. Afgelopen donderdag kwamen exposanten en partners samen om zich te laten informeren, enthousiasmeren en inspireren tijdens de WoTS kick-off.
Na een gezamenlijke lunch trapt manager beurzen Petra Kortenoeven af met de praktische zaken. Aan de hand van de plattegrond neemt ze de aanwezigen mee op reis over de goedgevulde beursvloer. Goedgevuld, want de aantallen liegen er niet om met ruim 15.000 vierkante meter aan stands en seminarzalen. Het exposantenhandboek, de logistiek en catering passeren één voor één de revue. De hoogtepunten: standaard een beveiligde 4 Mbps Wifi aansluiting bij alle stands, extra opslagruimte voor exposanten én een piccoloservice. Daarnaast is de lange reis met onhandige karretjes, rolbanners en dozen van P4 naar de ingang van de Jaarbeurs verleden tijd. Exposanten kunnen tijdens de beursdagen op het nabijgelegen P3 parkeren, waar ze via de zijdeur tussen hal 7 en 8 direct de beursvloer oplopen. Wel zo handig.
Zonder bezoekers is er geen beurs. Online marketing manager Josephine Faber vertelt hoe we in drie stappen samen de juiste doelgroep bereiken. Eerst awareness, wat is de beurs? Dan consideration, is dit iets voor mij? En ten slotte conversion, hier moet ik bij zijn! Josephine benadrukt dat het in al deze fases van belang is om qua beleving en inhoud relevant te zijn. Volle gangpaden bereiken we samen. Breng Josephines tips in de praktijk en nodig je klanten en relaties uit voor een beursbezoek.
Blije klanten. Wie wil dat niet?
Na een korte pauze gaat Kees Kerkvliet van TOTE-M verder met een bevlogen verhaal over klantbeleving. Hij verontschuldigt zich voor de met marketing termen beladen titel. Maar nu we toch in marketingland zijn, kunnen we hier maar beter aan toegeven. Kees stelt de zaal de vraag: wanneer is er sprake van een waardevolle ontmoeting? Wanneer hij onthouden wordt én de belofte is vervuld, luidt het antwoord. Hiermee toont hij het psychologische spel waar we allemaal voor vallen. Psychologen hebben onderzoek gedaan naar de invloed van tijd op ervaring. Het verschil in de beoordeling van een ervaring die je nu ondergaat met de herinnering van dezelfde ervaring een maand later. Nu blijkt dat deze vaak haaks op elkaar staan.
Concreet betekent dit dat je de klant een ervaring biedt die de sleur doorbreekt. Doe wat je belooft en zorg dat de klantreis positief eindigt. Het welbekende ijsje van een euro bij IKEA. Afsluitend richt Kees zich tot de zaal met de mededeling: “Klantgerichtheid is niet alleen luisteren naar de klant, maar ook naar jezelf. Maak keuzes die bij jouw merk passen.” Hij staat stil, lacht de zaal tegemoet en herhaalt nog één keer: “Merk, belofte en de klant.”
Slimme content assistent
Na deze inspirerende sessie is het tijd om de opgedane kennis in de praktijk te brengen. Wist je dat AI je daarbij kan helpen? Marketeers Hielke Heijink van LikeHoney en Hugo van den Hurk van Everybody Likes Penguins laten ons kennismaken met de wereld van AI. Hielke opent ChatGPT en neemt het publiek mee in een vraaggesprek met de chatbot. “Dit is een live demo, dus er gaat waarschijnlijk van alles mis. Maar zo is het leven,” merkt hij op. Na het stellen van een aantal vragen dansen de creatieve ideeën, social media posts en beeldconcepten over het scherm. De chatbot – je persoonlijke content assistent – vraagt beleefd of we de beeldconcepten willen omzetten in Midjourney prompts, zodat we bijpassende foto’s kunnen maken. Ja, graag! Het duo demonstreert hoe je met de prompts levensechte, én rechtenvrije, afbeeldingen maakt. Wanneer je genoeg content hebt, dan kan AI je ook helpen bij het adverteren en het verhogen van je conversie. Hielke sluit af met een kleine disclaimer: “Alles wat we vandaag vertellen, is morgen outdated.”
Generation Z
De jeugd is de toekomst. Daar zijn we het allemaal over eens. Zelfs de jeugd. Sven Boelpaep van Done by Friday en Jasper Dockx van Twaalfde man, geven een presentatie over Generation Z. Hoe bereiken we de groep jongeren (iedereen tussen de 12 en 25 jaar) die altijd verscholen zit achter een smartphone? Het duo benadrukt dat de belevingswereld van deze generatie fundamenteel anders is dan van de generaties die hen voorgingen. Die ene populaire jongen op school, is vervangen door talloze influencers van over de hele wereld. De digital natives, zoals deze generatie ook wel genoemd wordt, gedijen op snelle communicatie en constante interactie. Let’s go. Een dag heeft 24 uur, geen tijd voor reclame. Is de boodschap het niet waard om te delen, dan verschijnt de muur ‘I don’t care’. Wil je contact, wees oprecht, eerlijk en authentiek.