Veerbelaste tandrem contra conventionele permanent magneetrem
Krachtige veerbelaste tandrem als alternatief voor conventionele permanent magneetrem
Veiligheidscomponent met “tanden”.
De snel groeiende robotica-markt, maar ook andere veeleisende industrieën, vereisen aandrijfcomponenten met steeds hogere vermogensdichtheden en veiligheidsfuncties. Om deze uitdagingen doelgericht aan te kunnen, biedt de machinefabriek Mönninghoff een bijzonder ruimtebesparende en toch zeer krachtige veerbelaste tandrem als het perfecte alternatief voor conventionele permanentmagneetremmen.
Overal waar wrijvingsremmen een hoge positioneringsnauwkeurigheid bieden, maar snel hun grenzen bereiken vanwege de wrijvingskoppeloverdracht, kan de tandrem van Maschinenfabrik Mönninghoff GmbH & Co. KG, Bochum worden gebruikt. Nieuwe productieprocessen zorgen voor een tandwieloverbrenging die de rem in zeer fijne stappen kan positioneren en fixeren. De positieve koppeloverbrenging biedt aanzienlijk hogere koppels in het bereik tot 6000 Nm. Vooral op het gebied van robotica of servotechniek worden deze remmen steeds vaker gebruikt met hun kleine ruimtevereisten, hun hoge vermogensdichtheid en hun maximale veiligheidseisen.
Functie en structuur
In normale toestand wordt de veerbelaste tandrem gesloten gehouden wanneer deze spanningsloos wordt gemaakt door de drukveren die aangrijpen op de twee getande tandringen. Het koppel wordt met weinig speling en zonder slippen via de geleidetanden overgedragen. De rem wordt geopend met behulp van een elektromagneet die de veerkracht tegengaat en dus de rem vrijzet. Hierdoor kan de rem fungeren als een Fail-Safe product. In al zijn functies kan deze veerbelaste tandrem ook als koppeling worden ontworpen.
Voor elke behoefte de juiste rem
De machinefabriek Mönninghoff ontwikkelt een breed assortiment koppelingen en remmen voor de speciale eisen van elke branche en elke toepassing. Zo kan de rem pneumatisch worden gelost of elektrisch worden bediend. Het is ook denkbaar om ze in te stellen met een gedefinieerde veerkracht. Bovendien zorgt het individuele ontwerp van de tandwielgeometrie ervoor dat elke speciale toepassing met een speciale oplossing kan worden behandeld. Er is ook de mogelijkheid om de rem “bistabiel” te maken. Dit betekent dat bij een stroomstoring gegarandeerd de meest recente schakeltoestand behouden blijft. Deze bistabiele variant wordt bijzonder goed ontvangen in mobiele toepassingen, omdat energie alleen nodig is om de schakeltoestand te veranderen en daardoor zeer energiezuinig is.
Bekijk hier de Brochure van Mönninghoff over de zeer krachtige veerbelaste tandrem.
Voor meer informatie: info@eltrex-motion.com