Op een melkveebedrijf van de toekomst wordt melk circulair geproduceerd en staat diergezondheid en -welzijn hoog in het vaandel. De gemiddelde boer heeft om dit te bereiken nu al meer robots dan medewerkers in dienst. Robots die het meest voorkomende werk uit handen nemen zoals melken, voeren en schoonmaken in en om de stal. Onder andere op deze robots zitten sensoren die meten en antwoord geven op vragen als hoeveel melk produceert de koe, wat is de kwaliteit van de melk, toont de koe afwijkend (gezondheids)gedrag, vreet de koe voldoende en hoe is de vertering, is het klimaat in de stal optimaal, hebben de robots een storing, is de batterijspanning nog goed, doen alle sensoren het nog, etc.
Dit is een wereld waar je als robotbouwer veel energie en tijd steekt in het analyseren van data en het maken van tools om de veehouders, de monteurs, de adviseurs voor boeren, de veeartsen, en nog veel meer erfbetreders te voorzien van de juiste inzichten. Naast data vanuit Lely robots en sensors heeft de boer nog veel meer data beschikbaar die nodig is om zijn bedrijf duurzaam, winstgevend en plezieriger te maken. Lely werkt aan een digitaal platform om boeren hun data op een veilige manier, gecontroleerd te laten delen met de partners waar ze mee willen werken. Samen met partijen uit de industrie zijn we bezig met de ontwikkeling van diensten gericht op de data van de boer, zodat deze van toegevoegde waarde wordt.
Hoe breng je deze transitie op gang en hoe zorg je voor een win-win situatie voor alle partijen, de veehouder, de Lely Franchise, de dienstontwikkelaars, de gebruikers van het platform en een win voor Lely. Dit vergt een heel ander business-model dan het verkopen van robots en daar neem ik u graag in mee.
Freddie Ruijs – Lely