In de afgelopen jaren stelden leden vragen, om de werkwijze van de bouwkolom te veranderen. Recent ging het over het spanningsveld tussen openbaar aanbesteden en de ruimte voor experimenten / vernieuwingen. Dit soort punten blijven terug komen en op 24 maart organiseert uw branche een bijeenkomst bij de TU Delft om dit aan de orde te stellen. De positieve voorbeelden van het Ingenieursbureau Amsterdam en Covalent dienen als een basis om op een andere manier naar samenwerking in de gebouwde omgeving te kijken.
In de presentatie van Covalent komen voorbeelden van de tunnelbouw aan de orde, waarin een geïntegreerde samenwerking gewoon ingezet is. Als je zo’n project meemaakt, dan vraag je je af waarom je andere projecten nog op een ‘ouderwetse’ manier doet. De aanpak van Covalent is niet alleen relevant voor tunnels. Er is een directe link met andere projecten.
Veel bruggen en kademuren van Amsterdam hebben te lijden onder achterstallig onderhoud en zijn daarnaast ontworpen op ‘paard en wagen’. Niet op het huidige zware en intensieve verkeer. In de scope van het Programma Bruggen en Kademuren zitten circa 850 bruggen en 200 km kademuren.
Binnen de reguliere aanpak zou het onderzoeken en (eventueel) herstellen/vervangen van dit areaal ongeveer 400 jaar duren! Amsterdam heeft zich tot doel gesteld om het in 20 jaar te fiksen. Dit impliceert een noodzakelijke versnelling met een factor 20. De oplossing zit dan niet in het efficiënter werken of er met meer geld of mensen er tegen aan gaan. De aanpak moet totaal anders. Dit geldt ook voor de wijze waarop Amsterdam ingenieursbureaus en aannemers bij deze opgave betrekt.
Diverse relaties van de branche Gebouw Automatisering zijn uitgenodigd voor deze bijeenkomst. Het gaat ook architecten, installateurs, gebouweigenaren en bouwers aan. Het doel is om met 50 professionals uit de gebouwde omgeving over dit onderwerp te spreken.
Meld u bij Max Meijer aan voor deze fysieke bijeenkomst.