Een groot themapark in het zuiden van de Verenigde Staten bouwde een nieuwe multi-launch stalen achtbaan die de grenzen van het rollercoaster-ontwerp verlegde. De componenten van de achtbaan waren onconventioneel in de industrie waardoor het bouwen ervan een grotere uitdaging was en erg duur, maar het resultaat zou een primeur zijn in de industrie en de gasten een unieke achtbaanervaring bezorgen: passagiers zouden op zeven verschillende plaatsen stoppen om een 3D-animatie te zien spelen tijdens het vertragen alvorens de berijders verder te lanceren.
Omdat de parkeigenaren de elektrische bedrading voor de achtbaan niet bij de fabrikant hadden gekocht, vertrouwden zij op hun elektricien om te bepalen hoe de bedrading moest worden geïnstalleerd om alle onderdelen van de achtbaan aan te sluiten. De aannemer nam contact op met HELUKABEL omdat onze kabels al gebruikt waren bij twee andere attracties die het park had geïnstalleerd. Na het bekijken van de materiaallijst van de attractiefabrikant bleek dat de benodigde bekabeling relatief eenvoudig was en bestond uit stuurkabels zoals TRAYCONTROL® 600, MEGAFLEX® 500 en TOPFLEX® 1000 motorkabels. Een belangrijke wijziging die HELUKABEL USA adviseerde aan de elektrotechnische aannemer was om de kabels in kabelgoten te installeren in plaats van in buizen om een groot deel van de elektrische componenten van de attractie aan te sluiten.
Recente wijzigingen in de NFPA 79, die veiligheidsmaatregelen voor industriële machines voor de bescherming van besturing, apparatuur, installaties en onderhanden werk tegen brand en elektrische gevaren voorschrijft, maakte het destijds mogelijk om een groot deel van de kabels in kabelgoten te installeren die rondom de attractie werden gelegd. Aannemers konden daardoor de kabels sneller installeren en het onderhoudspersoneel van het park kon de kabels gemakkelijker vervangen tijdens routine-inspecties wanneer dat nodig was. Bovendien adviseerde HELUKABEL de aannemer dat de TRAYCONTROL® 600 en TOPFLEX® 1000 op grond van hun TC-ER-waarde (tray cable - exposed run) buiten de kabelgoot konden worden gelegd, zolang de kabel maar goed werd ondersteund.
Ten tijde van de bouw had de achtbaan de langste spoorlengte in de geschiedenis van de achtbaan en bevatte een "drop section" die niet zo eenvoudig was als veel van de andere elektrische componenten in het bekabelingssysteem van de achtbaan.
Het valgedeelte was uniek omdat het een stuk spoor, de passagierswagon en de 12 motoren met hun besturing moest ondersteunen terwijl het net geen vijf meter naar beneden viel met een versnellingssnelheid van bijna tien meter per seconde. Tijdens de installatie van het hijsmechanisme werd HELUKABEL door de elektrische aannemer gevraagd om te helpen bij het ontwerp en de aanschaf van een verticale sleepketting die de 61 kabels kon dragen die nodig waren voor de voeding en de besturing van de motoren.
De ingenieurs van HELUKABEL vonden een fabrikant van sleepkettingen die een nieuw product had ontwikkeld dat speciaal ontworpen was om zeer stil te zijn en gebruikt te worden in verticale sleepkettingtoepassingen, waardoor het de perfecte keuze was voor dit project. Naast het bepalen waar en hoe de sleepketting moest worden gemonteerd, moest ook de plaatsing van andere componenten op de attractie worden bekeken, omdat er maar weinig ruimte was om deze te installeren. De fabrikant van de sleepketting leverde 3D-modelleringssoftware en integreerde die in de plannen van de klant om de functionaliteit van de ketting te verifiëren.
Nadat het ontwerp was voltooid, begon de aannemer met de montage van de attractie. In totaal woog de sleepketting bijna 300 kilogram en was hij bijna zeven meter lang. Om het installatieproces overzichtelijker te maken, werden de onderdelen van de attractie in elkaar gezet en vervolgens werd de constructie van het paviljoen eromheen gebouwd om de onderdelen in onder te brengen.
Voordat het testen begon, werd ontdekt dat speciale, 40 meter lange feedback-kabelassemblages binnen 20 weken niet beschikbaar waren bij de fabrikant, maar na overleg met HELUKABEL werd de levering binnen vier weken gerealiseerd. Na de installatie van deze feedbackkabels werden de sleepketting en de achtbaan met positieve resultaten getest.
De achtbaan heeft probleemloos gedraaid tot grote vreugde van het pretpark en haar gasten. Deze unieke en plezierige attractie van het themapark heeft sindsdien de onderscheiding "The Best Coaster" verdiend.