Een nauwe samenwerking tussen het bedrijfsleven en het technisch beroepsonderwijs is cruciaal om aan de vraag naar technici te voldoen. Tijdens een bijeenkomst bij FHI in Leusden werden ideeën aangedragen om op de langere termijn deze samenwerking te verbeteren en versterken. Maar er werden ook een aantal projecten met positieve resultaten besproken waarbij de band tussen bedrijfsleven en onderwijs volop wordt benut.
Door: Dimitri Reijerman
De sessie op woensdag 28 juni begon met een presentatie van William Baars van test- en meetapparatuurleverancier CN Rood. Hij vertelde hoe er al in de jaren negentig tekorten waren aan studenten in de elektrotechniek. CN Rood geeft onderwijsinstellingen, van vmbo’s tot universiteiten, toegang tot de nieuwste meetapparatuur. Ook geeft het bedrijf bijvoorbeeld uitleg op de Hogeschool van Amsterdam over nieuwe standaarden of schoolt het docenten van de ROC Arnhem bij over oscilloscopen voor de automotive industrie.
Bij de opleiding Engineering wordt er gewerkt in communities, zo vertelde Martin Stolk van de Hogeschool van Amsterdam. Deze onderwijsvernieuwing moet een student wendbaarder maken door hen een eigen leerpad te bieden. Daarbij werkt de hogeschool nauw samen met praktijkpartners. Diverse lab-omgevingen, zoals een maintenance lab, een robotlab en een mobiliteitslab, helpen studenten verder op weg.
John van Leeuwen, voorzitter van vereniging PI-Nederland, sprak over de samenwerking met Avans Hogeschool. Zo organiseren zij samen jaarlijks de Workshop I/O-Link en worden er tijdens de Profidag demo’s opgebouwd samen met studenten. Van Leeuwen vertelde dat zij in de toekomst nog meer naar een handson-benadering toe willen, samen met ook andere onderwijsinstellingen.
Na de pauze was het tijd voor discussie. Daarbij was de vraag welke mogelijkheden er zijn om ook op de langere termijn tot een geïntegreerde samenwerking te komen tussen onderwijs en bedrijfsleven. Veel deelnemers aan de sessie gaven aan dat nog bij een meerderheid van de studies het aantal studenten dat kiest voor techniek afneemt en dat wervingscampagnes in het verleden weinig succesvol bleken. Toch klonken er ook voorzichtig positieve geluiden: zo kiezen op de havo inmiddels evenveel meisjes voor het vak techniek als jongens.
De themaochtend eindigde met consensus dat er vanuit zowel het onderwijs als het bedrijfsleven beweging nodig blijft. Een integrale aanpak moet verder bepleit blijven worden bij de overheid en sessies als deze blijken erg nuttig. Toch is en blijft het een proces dat stap voor stap verloopt.