In Nederland staan er nu zo’n 100 vending machines van Quiosk. Als het aan directeur Nick de Leeuw ligt worden dit er snel meer. Delmation is vanaf de start van dit innovatieve concept betrokken en zorgt met de Robustel R2000-4L en het RCMS cloud platform voor de connectiviteit. We spraken Quiosk directeur over zijn bedrijf, connectiviteit en de samenwerking met Delmation.
Innovatief vending concept
Zoals bij zoveel goede ideeën is het concept van Quiosk eigenlijk heel simpel. Een wasstraat, tankstation en studentencomplex zijn locaties waar veel publiek komt en er vaak geen shop is om iets te kopen. Quiosk plaats hier een en outdoor of indoor vending machine met frisdrank, candybars en een aantal non-food producten. Als de machine leeg is vult Quiosk deze bij, zo wordt de ondernemer waar deze slimme machine staat volledig ontzorgt, kan hij zijn klanten wat extra’s bieden en krijgt hij daarvoor ook nog een vergoeding.
Nick de Leeuw: “Het idee is inderdaad eenvoudig maar de uitvoering is een stuk complexer. De machines zijn een flinke investering van onze zijde. We moeten er dus zeker van zijn dat de machines op plaatsen komen te staan waar we de investering terug kunnen verdienen. Daarnaast moeten de machines op tijd bij worden gevuld, geüpdate worden, schoongemaakt en onderhouden. We werken op dit moment met 8 collega’s om de locaties te bezoeken en te bevoorraden. Het komende jaar willen wij ons bedrijf verder gaan professionaliseren, digitaliseren en automatiseren en hebben we de ambitie om het komende jaar onze hoeveelheid locaties te verdubbelen.”
Connectiviteit cruciaal voor concept
Quiosk maakt gebruikt van slimme vending machines die zijn aangesloten op het internet. Daardoor is het mogelijk om alles op afstand te monitoren en te beheren.
Nick de Leeuw: “Onze machines zijn 24/7 online. We weten continu alles van de machines, denk hierbij aan de voorraad, storingen en betalingen. Alle betalingen gebeuren cashless dus ook hier is de connectiviteit cruciaal. We willen alleen locaties bezoeken als het echt nodig is. Onze machine vertelt ons als hij leeg is en als er iets mis is, dit proberen we zo slim mogelijk in te plannen. Onze software bepaalt voor de collega’s welke locaties bevoorraad moeten worden. Toch kan het voorkomen dat er ook bij storingen iemand bij de locatie langsgaat maar meestal lukt het ons om de storing online te verhelpen. Vaak is het op afstand herstarten of het updaten van het systeem al voldoende om een storing op te lossen. We hebben pas echt een groot probleem wanneer de internetverbinding eruit ligt.
Een betrouwbare internetverbinding is dus cruciaal. Als de machine binnen is geplaatst wordt er, als dit mogelijk is, gebruik gemaakt van Wifi. Op buitenlocaties werken we met de Robustel R2000-4L en R2010-4L en een M2M (machine to machine) simkaart van Delmation.”
Delmation voor connectiviteit
De vending machine is door Quiosk uitgedacht en ontwikkeld. Al vroeg in het proces is Delmation bij de ontwikkeling betrokken geweest om te zorgen voor een betrouwbare connectiviteit.
Nick de Leeuw: “Zonder connectiviteit, geen Quiosk. Het is voor ons dus heel belangrijk dat we hier de juiste keuzes maken. Dat is aan de ene kant betrouwbare producten en aan de andere kant ook een betrouwbaar en kundige partner. Die hebben we gevonden met Delmation. Robustel levert routers met een industriële kwaliteit en de RCMS cloud management software zorgt ervoor dat we alles kunnen monitoren. In ons partnership met Delmation is het daarnaast fijn dat ze altijd voor ons klaar staan mochten we tegen dingen aanlopen!”
Kijk voor meer informatie op: https://www.quiosk.nl