3D-printers voegen materiaal toe aan een te creëren object, terwijl een freesmachine materiaal verwijdert om een object te maken. Door deze apparaten te combineren, heeft 10XL een volwaardige hybride 3D-printer ontwikkeld. Industrieel ontwerper Gerbert Smits van 10XL vertelt erover tijdens het Machinebouw Event.
Door: Dimitri Reijerman
10XL, een bedrijf waar momenteel drie mensen werken, begon zijn werk nadat Smits merkte dat het produceren van scheepsmodellen arbeidsintensief was. Smits: “We zijn met modelschepen begonnen bij 10XL. Het idee was om een sleepmodel te maken, een prototype van een schip. Die wordt eerst in de computer getest en dan op een schaal van 1 op 10 getest in een sleeptank. In plaats van deze van hout te maken, wat een omslachtig proces is, leek het me handiger om dit prototype te maken met een 3D-printer.”
Bovendien wilde Smits iets doen aan de laatste stap bij het klassiek ontwerpen van modellen: het frezen. Hij besloot beide processen in een apparaat te integreren, waardoor een hybride apparaat ontstond: “Een hybride oplossing was er niet, er was simpelweg geen combinatie tussen printen en frasen. Toen hebben we maar besloten om hem zelf te bouwen. Gelukkig hadden we een gezonde portie zelfoverschatting, anders waren we er nooit aan begonnen. Maar inmiddels hebben we een klein fabriekje.”
Cradle-to-cradle
Het apparaat print eerst in ruwe vorm een object op basis van kunststof. In de tweede stap wordt het object gefreesd. 10XL gebruikt daarvoor gerecycled plastic, waardoor de mogelijkheid om cradle-to-cradle-producten te maken op basis van afvalplastics.
Volgens Smits is plastic een droommateriaal: “Het is het mooiste materiaal dat je kunt gebruiken. Het is mooier dan beton, mooier dan staal. Het is extreem flexibel: heel stijf of juist heel zacht. Dat geeft ons een enorme vormgevingsvrijheid. En het is milieuvriendelijk: je hoeft er weinig energie in te stoppen. Metaal vergt veel meer warmte.”
Diverse projecten
Inmiddels levert 10XL onder andere bankjes aan meubelfabrikant Gispen. Ook heeft de start-up een ‘perron van de toekomst’ voor ProRail ontworpen, waarbij de bankjes een geheel vormen met de rest van het perron. Verder zegt Smits bezig te zijn met Airbus Defense en Space om een concept voor satellieten te ontwikkelen en er is iemand van The Ocean Cleanup langs geweest om te kijken of 10XL opgevist plastic kan inzetten.
Momenteel duurt het printen van een object circa 8 uur. Die tijd wil 10XL flink gaan reduceren: Smits denkt dat het in een uurtje moet kunnen. Bovendien moeten het groter: “Over twee jaar kunnen we objecten van 20 meter maken. Alles wat groot is gaan we maken, of het nu een bootje is of een blad van een windmolen.”
Tijdens het Machinebouw Event zal Smits dieper ingaan op de ontwikkeling van de hybride 3D-printer. De lezing zal op 6 december plaatsvinden in Congrescentrum 1931 in Den Bosch. U kunt zich voor dit event gratis registreren.