Value Analysis / Value Engineering (VAVE) kan in potentie kostenbesparingen van gemiddeld 10 procent realiseren. Maar wat is VAVE precies? En hoe kan een bedrijf deze methodiek toepassen?
Door: Dimitri Reijerman
Hein de Jong van Value FM zal samen met zijn kompaan Timme Hendriksen tijdens de WoTS een voordracht geven over wat de VAVE-ontwerpmethode voor bedrijven kan betekenen. Maar als eerste uiteraard de vraag, wat is VAVE precies? De Jong: ““VAVE is een gestructureerde ontwerpmethode. Deze methode zorgt er voor dat je oplossingen ontwerpt die goed presteren en niet veel kosten.”
Dan wordt De Jong concreter: “VAVE is een mooi gestructureerd ontwerpproces, met zeven, acht of negen stappen. Het komt neer op eerst goed kijken en dan pas doen. Het is wonderbaarlijk hoe vaak dat niet wordt gedaan. Je ziet een probleem en direct komt er een oplossing bij je op. Dat jumping to conclusions werkt vaak goed, omdat je weet wat intuïtief goed voor je is. Maar soms ben je uitgeboomd, en dan? Dan moet je een andere ontwerpmethode hebben. Dan kun je aan system engineering denken, in onze ogen de moeder aller ontwerpprocessen. En dan is VAVE een speciale methode binnen system engineering.”
VAVEBrainstormen in de pressure cooker
VAVE-sessies zijn kortdurende studies waarin alle relevante stakeholders worden meegenomen. Dan gaat het ook vaak om mensen buiten een onderneming. Denk daarbij aan klanten die hun zegje doen in deze ‘pressure cooker’. Tijdens de sessies wordt een functie-analyse en een kostenanalyse gemaakt. “VAVE maakt ontwerpen overzichtelijker met goede analysemogelijkheden en inzichtelijke diagrammen. Als je dat allemaal hebt gedaan, krijg je ontzettend veel inzicht en overzicht”, stelt De Jong.
In een interessante case waar Value FM bij betrokken was werd er gekeken naar de bouw van een nieuwe metaalmachine bij een klein, traditioneel bedrijf. “De echte R&D-capaciteiten heb je als klein bedrijf niet. Maar je kunt wel alle krachten bundelen en met 5 tot 15 mensen in een pressure cooker gaan zitten. Het is 50 minuten vragen stellen, 5 minuten oplossingen bedenken. Als je de benodigde functieschema’s hebt gemaakt, kun je in 10 minuten tal van alternatieve ontwerpen maken.”
Aanzienlijke kostenbesparingen
VAVE, een concept dat kort na de Tweede Wereldoorlog in de VS is ontstaan, is in bijvoorbeeld Duitsland populair als Wertanalyse. In Nederland wordt de methodiek volgens De Jong nog relatief weinig toegepast: “Dat is vreemd, want je kunt gemiddeld 10 procent aan kostenreductie behalen. Dat cijfer ie gebaseerd op wereldwijde studies. Elk ontwerp wat nog niet eerder door de molen is gegaan kan 10 procent goedkoper. Als je voldoende omzet hebt van een product loont het dus de moeite om een keer een VAVE-sessie er op los te laten. Want de kosten zitten vaak in zaken die weinig toegevoegde waarde hebben.”
Zelf is De Jong samen met zijn collega druk in de weer om VAVE met Value FM verder op de kaart te zetten: “We geven trainingen en we faciliteren het starten van een VAVE-proces bij bedrijven, onder andere in de metaal, vliegtuigindustrie, defensie en de automotivesector. ASML en Philips spreken een eigen VAVE-dialect. We werken ook samen met Amerikaanse en Engelse bedrijven.”
Als hij naar de aankomende voordracht op de WoTS kijkt, wil De Jong samen met Timme Hendriksen aan de hand van enkele praktijkvoorbeelden en oefeningen de potentiële voordelen van VAVE voor het voetlicht brengen. “Want als CEO moet je veel doen om zaken in beweging te krijgen. Met VAVE geef je dat meer uit handen”, zegt De Jong afsluitend.