Elektrisch rijden met laadtijden die ‘pitstopwaardig’ zijn: het lijkt een utopie, maar volgens het studententeam InMotion van de Technische Universiteit Eindhoven is het binnenkort realiteit. De studenten wonnen in april 2023 de Best Student Team Award van het Koninklijk Instituut voor Ingenieurs voor ‘electric refueling’, een innovatieve snellaadtechniek voor elektrische auto’s. FHI sprak met teammanager Julia Niemeijer en haar collega, partnershipmanager Hieke van Heesch, in aanloop naar de Electronics & Applications-beurs waar InMotion een lezing geeft over de technologie achter het snelladen.
“Een belangrijke reden dat mensen nog niet massaal overstappen naar elektrisch rijden zijn de lange laadtijden,” legt Niemeijer uit. Terwijl je aan de benzinepomp de tank binnen enkele minuten volgooit, ben je bij de snellader tussen de twintig en veertig minuten bezig. Als je je auto thuis of in je straat oplaadt, ben je nog meer tijd kwijt: tussen de zes en tien uur (bron: ANWB).
Dat moet en kan sneller, vinden de studenten van InMotion. Het team heeft een ambitieuze missie. Van Heesch: “Wij willen dat de laadtijden van een elektrische auto uiteindelijk even kort zijn als bij een benzinestation. Daarna blijven we net zo lang doorontwikkelen totdat we pitstopwaardige laadtijden bereiken met onze raceauto”.
Legendarische autorace
Het ultieme doel van InMotion is om met een elektrische raceauto mee te doen met de 24 uur van Le Mans, de legendarische autorace voor endurance-liefhebbers. Snelle laadtijden en een batterijpakket dat lang meegaat zijn harde voorwaarden voor alle deelnemers. Het team heeft daarom een compleet nieuw batterypack ontwikkeld met een intern koelsysteem waardoor de batterijen nooit oververhit raken. “Als batterijen te heet worden, heeft dat een negatief effect op de prestaties. Daarom zijn we op zoek gegaan naar een techniek waarbij we het batterijpakket op celniveau kunnen koelen. Dat was niet makkelijk aangezien we het nieuwe pakket in onze huidige batterijdoos moesten stoppen. Dit vroeg om oplossingen die ontzettend nauwkeurig zijn,” aldus Niemeijer.
Extreme omstandigheden
“Onze huidig pakket laadt in twaalf minuten en heeft dezelfde capaciteit als een Tesla model 3,” licht Van Heesch toe. “Daarmee tonen we aan dat elektrisch rijden de toekomst heeft. Als onze auto onder de extreme omstandigheden van Le Mans mee kan rijden, is het zeker mogelijk onder normale omstandigheden op de snelweg.” De teamleden kozen bewust voor circulariteit door de bestaande auto, de Revolution, technisch te verbeteren. “Het team van InMotion wisselt elk jaar, maar de teamleden van vorige jaren blijven betrokken. De saamhorigheid is enorm. Elke week hebben we een gezamenlijke meeting waarbij we kennis en tips uitwisselen. In plaats van steeds opnieuw het wiel uit te vinden, bouwen we verder op de ervaringen van onze voorgangers met de Revolution. Het is toch zonde om alle materialen zomaar weg te gooien, terwijl dat helemaal niet nodig is. Dat kost alleen maar tijd en geld,” aldus Van Heesch.
Volwaardige LMP 3-auto
De Revolution is inmiddels een volwaardige LMP 3-auto. “We hebben op verschillende circuits getest om ervaring op te doen, waaronder het Circuit van Zandvoort,” vervolgt Niemeijer. “Dit jaar ligt de focus nog op de techniek, zodat de 24 uur van Le Mans weer een stap dichterbij komt. De technologie is nu zover ontwikkeld dat we ons volgend jaar ook op de sportieve aspecten kunnen richten. We werken samen met professionele coureurs die de benodigde racelicenties hebben en die race-ervaring hebben opgedaan met vergelijkbare auto’s.”
Slapen op kantoor
Samenwerking draagt in belangrijke mate bij aan het succes van de Revolution. “We ontwerpen alles zelf, maar we krijgen wel hulp van partners. Ondanks de wereldwijde componentencrisis, hebben we onze doelen toch bereikt en daar zijn we trots op. We zijn heel blij met de hulp van bedrijven en onderzoeksinstellingen, maar we werken er zelf ook keihard voor. Soms rijden we naar Engeland om een bepaald onderdeel op te halen, of we slapen op kantoor omdat we geen tijd willen verliezen. Iedereen is echt super gedreven en enthousiast,” aldus Niemeijer.
Hoewel het team van InMotion als een speer vooruit gaat, kunnen Niemeijer en Van Heesch nog niet zeggen wanneer de Revolution voor het eerst zal starten op Le Mans: “We zijn afhankelijk van externe factoren waar we geen invloed op hebben. Daarom richten we ons in het komende jaar op het volwassen worden in de racerij en het fine tunen van de techniek.”
Kabels en meetapparatuur
Op de E&A-beurs zal het nieuwe team van InMotion aanwezig zijn om de presentatie te verzorgen én kunnen belangstellenden met eigen ogen de Revolution van dichtbij bewonderen. Van Heesch: “De achterklep staat letterlijk open waardoor bezoekers het batterijenpakket met de verschillende componenten kunnen bekijken. De Revolution is een raceauto maar ook een onderzoeksobject, dus je ziet allerlei kabels en meetapparatuur in de achterbak. We meten echt alles wat je maar kan bedenken om de prestaties te verbeteren”.
Neem een kijkje onder motorkap
Ben jij ook benieuwd naar de techniek achter de Revolution en wil je kennismaken met de teamleden van InMotion? Dat kan! Meld je nu gratis aan voor de Electronics & Applications-beurs, van 26 tot en met 28 september in Jaarbeurs Utrecht, en grijp je kans om zelf een kijkje te nemen onder de motorkap.