Bron: BNR; André Vermeulen van Fraudehelpdesk
Bedrijven zijn steeds vaker de dupe van oplichting via mail. Er kwamen dit jaar veel meer meldingen binnen bij de Fraudehelpdesk van bedrijven die online worden getild.
De opgelopen schade is nu al meer dan verdubbeld ten opzichte van 2015. Oplichters wisten zo’n 1,4 miljoen euro buit te maken. Of het daadwerkelijke aantal ook is verdubbeld of dat het slechts de meldingen zijn, is niet zeker. Volgens André Vermeulen van de Fraudehelpdesk speelt het ook mee dat ze steeds bekender worden. 'Maar het is ook zo dat de criminelen vrijwel ongemoeid worden gelaten. Ze zijn moeilijk te pakken, bewegen zich over de hele wereld en politiediensten hebben vaak andere prioriteiten.'
Maar hoe komen ze dan aan die bedragen? 'Twee bedrijven die zaken willen doen en in verschillende landen zitten, hebben veel mailverkeer met elkaar. Op een gegeven moment plaatst een bedrijf A een order bij bedrijf B. En bij betaling komen de criminelen om de hoek kijken', legt André Vermeulen uit. De criminelen kunnen vervolgens inbreken in het e-mailverkeer. Met een e-mailadres dat heel erg lijkt op dat van de partij die het geld moet ontvangen, sturen ze een mailtje met een ander bankrekeningnummer. 'En dan ben je het geld kwijt', zegt Vermeulen.
West-Afrika
De hackers komen volgens Vermeulen vooral uit West-Afrika. 'Dat kan Nigeria zijn, Ghana of zelfs Benin. Dat is wel duidelijk geworden uit een van de meldingen die we hebben binnen gekregen. We weten inmiddels dat de heren uit dat deel van de wereld heel vindingrijk zijn als het gaat om internetoplichting.'