TU/e-onderzoekers verminderen wagenziekte in zelfrijdende auto

Door: FHI, Federatie van Technologie Branches

Op papier zijn zelfrijdende auto's een zegen: 's ochtends even de krant lezen terwijl het voertuig geheel zelfstandig richting het werk stuurt. Toch heeft zo'n auto ook een nadeel: menig passagier raakt wagenziek als hij of zij een film kijkt of iets leest. Twee onderzoekers van de TU/e kunnen dit probleem verminderen door het zogenaamde omgevingsbewustzijn van de passagier te vergroten.

Een autonoom voertuig geeft de passagier alle vrijheid, maar hierdoor verdwijnt deels het besef van de omgeving en de bedoelingen van de auto, zoals plots remmen of hard optrekken. Dit kan wagenziekte opleveren, een probleem dat de verdere ontwikkeling van zelfrijdende auto's kan bemoeilijken. En het is slechts deels op te lossen door gelijkmatiger te rijden. In de stad is een dergelijke defensieve rijstijl niet altijd een optie.

Twee TU/e onderzoekers uit Maleisië, Nidzamuddin Md. Yusof en Juffrizal Karjanto, hebben een oplossing bedracht. Daarbij is het Mobility Lab gebruikt, een speciale auto die een zelfrijdende auto simuleert. Beide onderzoekers verdedigen hun proefschrift deze week op de Technische Universiteit in Eindhoven.

De twee onderzoekers hebben vier apparaten ontwikkeld die de passagier op een subtiele manier informeert over zijn positie zonder dat hij naar buiten hoeft te kijken. Twee apparaten geven deze informatie met visuele hints, de andere twee werken met trillingen.

PVFS en VDAM

Tijdens testen met 20 passagiers in het Mobility Lab bleken twee apparaten wagenziekte te verminderen. Het gaat om het Peripheral Visual Feedforward System (PVFS) voor de deelnemers die een film bekeken, en de Vibrotactile Display with Active Movement Mechanism (VDAM) voor testdeelnemers die een boek lazen op een tablet.

Het VDAM-systeem communiceert met de passagier door via trilligen in de onderarm en twee bewegende platen die in de stoel zijn verwerkt. PVFS gebruikt 32 led-lampen die links en rechts van het filmscherm zijn geplaatst. De leds geven een verandering in de rijrichting weer.

Met de systemen hopen de onderzoekers een aanzet te hebben gegeven om interfaces in zelfrijdende auto's te verbeteren.