Beste IE-leden, vrienden,
Uiteraard wist iedereen een jaar geleden reeds wat het internet inhoudt. Maar dat betekent niet dat men er ook gebruik van maakte, en al helemaal niet op professioneel vlak. We zijn allemaal sterk beïnvloed door onze gewoontes en het duurt vaak een generatie om deze te veranderen. Inmiddels hebben we allemaal mogen ondervinden hoe een biologisch virus het gebruik van het internet viraal heeft verspreid. We werken allemaal vanuit ons thuiskantoor en gebruiken inmiddels, teams, skype, zoom, meet en hoe ze allen heten, even vlot als het mes waarmee we onze steak snijden.
Meer dan ooit spelen zakelijke contacten zich vandaag online af en hebben onze klanten, partners en stake holders in de markt, allen een digitale identiteit. Net zoals we dat gisteren deden met events en beurzen, blijft het de opdracht van onze branche Industriële Elektronica om klanten in contact te brengen met onze leden, nu ook via het internet.
Als branche IE hebben we met onze meer dan 220 leden en bij uitbreiding als federatie met om en bij de 800 leden, enorme voordelen. Al onze leden kunnen op ons gemeenschappelijk online platform, FHI.nl, hun eigen “digitale smoel” creëren. Dat is de eerste voorwaarde om online vindbaar te zijn. Samen betekenen al die identiteiten een interessant geheel voor zoekmachines, die websites van federaties hoger waarderen dan deze van individuele bedrijven, zodat relevante content bij zoekacties hoger gerangschikt staat dan content afkomstig van andere websites.
Het met relevante content vullen van het uitgebreid ledenprofiel, waarop elk IE-lid vanaf dit jaar recht heeft, is hierbij de eerste stap naar succes op vlak van online vindbaarheid. Het opstellen van de content voor het uitgebreid ledenprofiel is bovendien een goede oefening in zelfreflectie omtrent hoe men zijn bedrijf wil presenteren en welke Unique Selling Propositions men op de voorgrond wil plaatsen. Een oefening die het waard is om regelmatig te herhalen.
Nadien kunnen we ons dan samen richten op het schrijven van specifieke content waarmee we onze klanten willen verrassen of charmeren. Hierbij is het uitgebreid ledenprofiel steeds aanwezig als identificatie van jullie firma, een rol die het ook vervult bij events, beurzen, workshops, enz… Voor velen misschien een wat onbekende materie en moeilijk concreet in te vullen. Geen nood. Vanaf februari heeft de branche IE als eerste binnen FHI zijn eigen redacteur in dienst, Frank van de Ven. Het is Frank’s taak om de contentcreatie van de branche IE en haar leden op een hoog peil te brengen en hoe hij dat zal doen, legt hij verder in deze nieuwsbrief uit.
Maar beste vrienden, laten we met zijn allen beginnen met het begin en werk maken van het professioneel vullen van het uitgebreid ledenprofiel, onze FHI-smoel op het World Wide Web, want vandaag telt vooral dit: “to be or not to be found on the net”. Het zou niet alleen mooi maar ook zeer nuttig zijn om hier met zijn allen tegen Pasen mee klaar te zijn. Hoe vroeger hoe beter.
Ik heb alle vertrouwen in het “vermogen” van onze IE-leden en wacht met “spanning” af hoe de content in FHI.nl zal toe "stromen".
Hartelijk IE-groeten,
Dirk Stans, voorzitter FHI Industriële Elektronica