In de verpakkingsindustrie verschuift de focus van machinebouwers van machineverkoop naar de verkoop van services. Dit vereist dat ze verder denken dan het traditionele productaanbod en in de huid van hun klant kruipen. VH Vertical Packaging, JASA en Repak delen hun visie.
Hoe ziet de toekomst van de verpakkingsindustrie eruit?
De toekomst van de verpakkingsindustrie zal er hoe dan ook heel anders uitzien over 10 jaar. Servitization gaat zorgen voor een grote verandering in de markt. De manier waarop je hierop inspeelt kan bijdragen aan je onderscheidend vermogen. Het is in ieder geval belangrijk om de behoeften van je klanten te begrijpen om service met toegevoegde waarde te bieden.
Welke plannen hebben machinebouwers op het gebied van service?
VH Vertical ziet dat de servicegraad in de toekomst omhoog moet. Freek legt uit: “Als bij een storing geconstateerd wordt dat de bottleneck in de inpakmachine zit, moeten wij op afstand inloggen op de machine om te kijken wat er aan de hand is. Daarnaast bewaken we de machine performance en benaderen de klant proactief met een actieplan.”
Online portaal onmisbaar voor serviceverlening
Het is cruciaal om een customer facing portal te hebben om te voldoen aan de groeiende servicebehoeften van je klant. In deze portal kan men de gehele machinevloot managen. Zowel JASA Packaging Solutions, als VH Vertical en Repak hebben al een idee hoe ze dit willen inzetten.