Wie is wie bij FHI: Hoe gaat het nu met projectmanager Melvin Brink?

Wie is wie bij FHI: Hoe gaat het nu met projectmanager Melvin Brink? Door: FHI, Federatie van Technologie Branches

In de rubriek ‘Wie is wie bij FHI’ vertelt een medewerker wat meer over zichzelf en zijn werkzaamheden. Projectmanager Melvin Brink (23) is sinds 2019 werkzaam bij FHI. Hij heeft een achtergrond in de evenementenbranche en zet zijn expertise nu in voor Industriële Elektronica: “In het ‘nieuwe normaal’ is behoefte aan hybride evenementen.”

Door Frank van de Ven

Hoewel Melvin nog niet zo heel lang werkzaam is bij FHI is hij voor veel leden van Industriële Elektronica al een vertrouwd gezicht: “Sinds anderhalf jaar ben ik actief binnen de branchevereniging. Er is in deze relatief korte tijd veel gebeurd. Het zal niet als een verrassing komen dat corona daarvoor grotendeels verantwoordelijk is. Voor de pandemie heb ik één fysiek event bijgewoond. Dat was Energy Storage en daarna werd alles anders (lees: digitaal).”

De digitaliseringsslag waar FHI al voorzichtig mee bezig was, kwam door de coronacrisis in een stroomversnelling. “Events konden niet meer op fysieke wijze doorgang vinden, dus kozen we voor online. Er is heel snel een studio uit de grond gestampt in ons kantoor in Leusden. Op deze locatie houden we evenementen en webinars die de leden vanachter hun computer volgen. Er is continu een verbeterslag gaande. Ik vind dat we met onze interactieve presentaties iets heel moois neerzetten en informatie delen waar onze leden echt wat aan hebben”, verduidelijkt de projectmanager.

Meer structuur
Melvin’s achtergrond in de evenementenbranche komt goed van pas in zijn huidige baan: “Mijn expertise is marketing. Toen ik hier net begon, miste ik een LinkedIn-pagina voor  de branche Industriële Elektronica. Je moet als organisatie online zichtbaar zijn. Zo kun je een groter publiek aanspreken. Sinds vorig jaar beschikt FHI eindelijk over een eigen pagina op dit zakelijke socialemediakanaal. Wat ik ook belangrijk vind, is het maken van een mediaplanning waarin opgenomen is wanneer welke nieuwsbrief of socialemediabericht verschijnt. Dat was er voor mijn komst nog niet en dat heb ik doorgevoerd. Zo’n planning zorgt voor meer structuur. Zo voorkom je dat je leden te veel of juist te weinig content ontvangen. De spreiding is nu beter.”

In de toekomst verwacht de projectmanager dat er meer mogelijk gaat zijn op eventgebied als het coronavirus (beter) onder controle is. Dan breekt de tijd van het ‘nieuwe normaal’ aan: een periode waarin veranderingen maatschappijbreed van kracht gaan. “Een van die veranderingen zal het hybride evenement zijn. Dat houdt in dat events deel live en deels online plaatsvinden. Ik denk niet dat er in de toekomst enkel fysieke vakbeurzen zijn zonder digitaal onderdeel”, stelt Melvin.

Webinarmoe?
Veel mensen missen het persoonlijk contact en zijn duidelijk toe aan een fysieke vakbeurs. Melvin ziet echter ook een andere ontwikkeling: de stijgende waardering voor online events: “Wat mij opvalt, is dat digitale events een ander publiek trekken. Circa zeventig procent van de aanmeldingen die we binnenkrijgen, bestaat uit nieuwe bezoekers. Dat is geen uitzondering, want dit geldt voor al onze online events. De branche is erg geïnteresseerd in digitale bijeenkomsten. Je hoort wel eens dat mensen ‘webinarmoe’ zijn, maar dat gaat voor ons echt niet op. Integendeel! Onze webinars doen het goed bij onze doelgroep. De kijkers waarderen onze presentaties omdat ze informatief zijn en inhoudelijke verdieping bieden.”

De webinars bestaan uit interactieve presentaties vol vakinhoudelijke informatie. “We merken dat engineers dat bijvoorbeeld erg waarderen”, verduidelijkt Melvin. “Deze mensen hebben vaak onvoldoende tijd om naar events te gaan, maar vinden het wel de moeite waard om thuis in te loggen en een halve dag voor een webinar uit te trekken. In vergelijking met fysieke events komen er op online evenementen veel meer engineers af. De hybride evenementen zijn bedoeld voor al deze doelgroepen. Ons doel is hoe dan ook om de markt samen te brengen en om kennis te delen. Ik ben benieuwd hoe zich dit in de toekomst verder ontwikkelt. Ik ben alvast erg enthousiast!”