Wie is wie bij FHI: Hoe is het nu met branchemanager Marc Berkouwer?

Wie is wie bij FHI: Hoe is het nu met branchemanager Marc Berkouwer? Door: FHI, Federatie van Technologie Branches

Marc Berkouwer (33) werkt circa zevenenhalf jaar bij FHI, waarvan anderhalf jaar als branchemanager Industriële Elektronica. Daarvoor was hij actief in het beursteam en hielp hij bij de organisatie van de vakbeurzen. Als branchemanager stelt Marc zich als verbinder op en brengt hij partijen bij elkaar op events, beurzen maar ook de FHI clusters: “Sommige ondernemers besluiten juist vanwege de clusterbijeenkomsten om een lidmaatschap bij FHI af te sluiten.”

Door Frank van de Ven

Marc woont met zijn vriendin en twee zoontjes in Almere. Het kantoor van FHI in Leusden was tot voor kort zijn tweede thuis tot de coronacrisis genadeloos toesloeg. Nu werkt hij vooral thuis. “Na jarenlang met veel plezier de beurzen World of Technology & Science (WoTS) en Electronics & Applications (E&A) te hebben georganiseerd, besloot ik in maart 2019 om voor de branche Industriële Elektronica te gaan werken”, vertelt hij. “Ik vind het fijn om mensen bij elkaar te brengen en hen te helpen. Daar geniet ik van. Wat ik ook fijn vind is dat ik nog steeds betrokken ben bij het organiseren van de IE events en de beurzen E&A en WoTS.”

FHI is een organisatie die constant in beweging is. “De grootste verandering die ik binnen FHI heb meegemaakt is wel de overstap naar online”, vertelt Marc. Door COVID-19 is deze switch in een stroomversnelling beland. “De pandemie was misschien niet de meest ideale start voor mij, maar ik kijk er op terug als een periode waar wij direct de schouders eronder hebben gezet en waar we samen met de leden, bestuur en FHI bureau geslaagde events en bijeenkomsten georganiseerd hebben. Binnen FHI werd er al voorzichtig begonnen met een investering in online, maar dat proces werd door de pandemie sterk versneld. We hebben gekeken hoe we online in contact konden blijven met onze leden, maar belangrijker nog hoe de leden in contact kunnen komen of blijven met hun klanten. Ik denk dat we daar goed in geslaagd zijn en ben zeer tevreden als ik zie wat we in korte tijd voor elkaar hebben gekregen.”

Positieve insteek
Tegenwoordig vinden veel bijeenkomsten en evenementen van FHI voornamelijk online plaats. “Dat is even een omslag geweest, maar het levert goede resultaten op”, stelt de branchemanager. “De digitalisering had één opmerkelijk voordeel. Al snel bleek dat onze online events een nieuw publiek trokken. Deze mensen zagen we niet eerder op onze fysieke evenementen, maar ze waren wel aanwezig tijdens webinars en online events. Dat is een interessante ontwikkeling en ook de reden waarom onze events in de toekomst hybride zijn. Tijdens E&A 2021 gaan we de seminars ook online streamen, zodat mensen deze presentaties ook thuis kunnen kijken vanachter hun computer. Zo brengen we online en fysiek samen.”

De digitaliseringsslag is vloeiend gegaan. “Waar ik enorm trots op ben is dat er zo snel geschakeld werd”, vertelt Marc. “Er is gekeken naar wat wel kon en niet wat niet kon. Die positieve insteek vind ik zo mooi aan FHI. Er is veel contact met de leden en besturen geweest om hun behoeftes in kaart te brengen. Er zijn clusters opgezet waarin gelijkgestemden samenkomen om over de toekomst van de branche te spreken.”

Clusterbijeenkomsten
In de clusterbijeenkomsten komen trends en ontwikkelingen aan de orde. “Door in gesprek te gaan met onze leden kunnen we hen helpen bij het uitbreiden van hun netwerk. Ook vergroten de clusterbijeenkomsten de onderlinge saamhorigheid. Daarnaast bespreken we marktontwikkelingen. De stap naar digitaal is daar bijvoorbeeld een mooi voorbeeld van.”

De clusterbijeenkomsten zijn een schot in de roos, stelt Marc: “Sommige ondernemers besluiten juist vanwege de clusterbijeenkomsten om een lidmaatschap bij FHI af te sluiten. Deze meetings zijn erg nuttig en leerzaam. Ook ontdekken leden dat online aanwezigheid hun bedrijf verder helpt. Contentcreatie is een ander aandachtspunt waar we flink op inzetten. Dat is dan ook de reden dat we begin dit jaar een redacteur voor deze nieuwe dienst hebben aangenomen. De contentservice helpt ondernemers bij het maken van content.”

Ledenprofiel
Contentcreatie is echt een vak apart. “Onze leden kunnen tegen een gereduceerd tarief gebruikmaken van onze vaste IE redacteur Frank van de Ven. Met prikkelende kopij trek je de aandacht en kun je meer leads genereren. Hij kan onder meer assisteren bij het vullen van het uitgebreide ledenprofiel. Sinds dit jaar zijn de mogelijkheden van dit profiel namelijk uitgebreid en verbeterd. Leden kunnen gratis gebruikmaken van dit vernieuwde profiel. Omdat FHI goed scoort in de rankings van Google kunnen we leden helpen bij het vergroten van hun online vindbaarheid. Het ledenprofiel staat op de website van het FHI. Dat betekent dat mensen via ons bij een bepaald bedrijf uit kunnen komen dat een (goed) gevuld ledenprofiel heeft. Via het profiel kunnen potentiële klanten op de website van het bedrijf in kwestie belanden. Het loont dus zeker de moeite om het ledenprofiel in te vullen. Ook kunnen FHI leden zelf nieuwsberichten plaatsen op de FHI website en op de events en beurzen sites.”

Online aanwezigheid is erg belangrijk voor FHI. “Dat wil echter niet zeggen dat we niet uitkijken naar fysieke events. Wat we hebben geleerd van deze pandemie is dat er een doelgroep is die vooral online actief is. De webinars trokken een nieuw publiek, dus zullen we naast fysieke bijeenkomsten ook blijven insteken op digitale seminars. Hybride events zijn de toekomst, maar natuurlijk kan ik niet wachten om de leden weer ‘live’ te ontmoeten!”, besluit Marc.