Net als bedrade netwerken evolueren draadloze netwerken binnen de wifi-standaard continu. Inmiddels is Wifi 6 aangekondigd, een standaard die een aantal pijnpunten van eerdere wifi-standaarden moet oplossen. Sjoerd Hakstege, Technisch Consultant Network & Security bij Phoenix Contact, legt tijdens zijn lezing op de online kennisdagen van Industrial Ethernet uit hoe dit in elkaar steekt.
Door: Dimitri Reijerman
Draadloze netwerken worden al breed toegepast in de industrie. Hakstege: “Binnen de industrie zijn de eisen de we aan wifi stellen anders dan voor de consumentenmarkt. Beschikbaarheid van het netwerk en de apparatuur zijn heel belangrijk, want je moet productie kunnen draaien. Het tijdelijk wegvallen van een verbinding moet je dus bij voorkeur kunnen ondervangen. Wifi 6 biedt een aantal verbeteringen voor de beschikbaarheid en betrouwbaarheid van de draadloze verbinding. Zo kun je dankzij de functie bss coloring er voor zorgen dat wifi-apparaten elkaar minder in de weg zitten.”
Volgens Hakstege zijn er ook aanpassingen mogelijk om apparaten betrouwbaar te laten werken op wifi: “Bijvoorbeeld bij automated guided vehicles (agv’s) wordt veel wifi toegepast. Daarbij kan de ingebouwde intelligentie in een agv-voertuig opdrachten zelf verwerken, zodat het voertuig niet continu afhankelijk is van een draadloze verbinding. Met Wifi 6 kunnen deze draadloze verbindingen betrouwbaarder worden gemaakt waardoor de noodzaak voor lokale intelligentie minder wordt”
Daarnaast is een goede planning noodzakelijk om wifi te gaan toepassen voor industriële doeleinden, zegt Hakstege: “Je moet wel een goede radioplanning maken, dus het netwerk goed inrichten, de juiste kanalen kiezen en voldoende access points plaatsen. En dit is ook een van de punten waar Wifi 6 verbetering en voordelen gaat bieden. Bijvoorbeeld op de benodigde dichtheid van je netwerk en hoeveel devices je in een netwerk kan bedienen. Ook de bandbreedte gaat omhoog.”
Hij vervolgt: “Er zijn ook technieken van de Bluetooth standaard overgenomen, met name voor efficiënter energieverbruik. Je hebt nu in fabriekshallen bijvoorbeeld bluetooth-beacons voor positiebepaling. Dat kun je ook met Wifi 6 doen door kleine zendertjes op basis van batterijvoeding te gebruiken. Wifi 6 kent dus ook technieken voor energiebesparing.”
Inmiddels maakt ook 5G een opmars in de industrie. Er zijn parallellen te trekken tussen beide, zegt Hakstege: “Als je naar de toenemende bandbreedte kijkt, zie je een trend samen met 5G. Binnenkort komt bovendien de realtime-functionaliteit binnen de 5G-standaard beschikbaar. En die onderliggende technieken zijn min of meer ook in Wifi 6 opgenomen.”
Toch moeten bedrijven nog even geduld hebben voordat ze Wifi 6 kunnen toepassen: “Ik verwacht dat aan het einde van het jaar de eerste Wifi 6-producten voor de industrie zullen verschijnen”, zegt Hakstege. “Waarom hebben we het dan nu al over Wifi 6? Wij willen onze kennis alvast delen. Met de huidige Wifi doen wij bijvoorbeeld al dekkingsmetingen. Met speciale apparatuur brengen we fabriekshallen in kaart en bepalen we waar access points moeten hangen. Eenmaal geïnstalleerd meten we vaak nog alles na om te kijken of alles goed is berekend.”
Een nadeel van wifi is nog steeds dat het beschikbare spectrum beperkt is. “Dat is zeker op de 2,4GHz-band het geval”, zegt Hakstege. “Daar zit zoveel overlap in qua kanalen dat je eigenlijk maar drie kanalen hebt die geheel vrij zijn.” Het is nog afwachten of de EU op termijn meer vrij spectrum beschikbaar stelt voor wifi (6GHz band), de Europese Commissie moet daar nog over stemmen.
Wilt u deze lezing bijwonen? Registreer u kosteloos op de website van Industrial Ethernet.