Laadpunten testen voor praktisch gebruik
Voordat u oplaadpunten voor elektrische voertuigen in gebruik neemt, adviseert Weiss Technik omgevingssimulatietests uit te voeren om te bepalen hoe de apparaten reageren op verschillende weersomstandigheden. Voor de klimaattests worden testkamers uit de ClimeEvent-serie van het bedrijf uit Reiskirchen aanbevolen. Fabrikanten en testinstituten kunnen de tests gebruiken om nauwkeurige uitspraken te doen over de levensduur van de laadpalen en te voorspellen hoe lang gebruikers hun voertuigen veilig kunnen opladen.
Openbare oplaadpunten voor elektrische voertuigen vind je vlak bij de kust, op drukke kruispunten of in parkeergarages. Afhankelijk van de locatie hebben verschillende omgevingsfactoren invloed op de behuizing van de laadpunten. Ook de complexe interne werking wordt beïnvloed – dit roept de vraag op naar de veerkracht van de oplaadpunten.
Aanbevelingen voor willekeurige tests
Weiss Technik heeft dit probleem aangepakt en uitgebreide aanbevelingen ontwikkeld op basis van de gedegen testexpertise uit de auto-industrie. Normen waaraan de laadpalen moeten voldoen bestaan ??nog niet. Weiss Technik suggereert daarom dat fabrikanten willekeurig verschillende omgevingssimulatietests uitvoeren – zelf of bij een testinstituut.
In de testkamers van de ClimeEvent-serie worden bijvoorbeeld volledig gemonteerde laadpunten die nog niet onder spanning staan, blootgesteld aan de klimatologische omstandigheden waar ze later het meest tegen zullen moeten bestand zijn. Hierdoor krijgen fabrikanten precieze informatie over de reactie van de componenten en hoe lang de laadpunten blijven functioneren (dus hoe lang ze veilig opladen garanderen).
Omgaan met vocht en fijnstof
Corrosietests met apparaten zoals de S.iS, Schip or CCiP kamers van Ascott stellen fabrikanten in staat te analyseren hoe mist of zoute lucht de behuizing en de afzonderlijke componenten beïnvloeden – vooral of er veiligheidsrelevante problemen zijn tijdens continu gebruik in corrosieve omgevingen zoals die in de buurt van de kust . Aan de andere kant komt droge corrosie voor in garages of parkeergarages. Bij dit proces veroorzaken corrosieve gassen, vooral CO?, chemische reacties in de materialen. Voor beide vormen van corrosie adviseert Weiss Technik testprocedures volgens de norm EC 60068-2-60.
In stadscentra en parkeergarages bevat de lucht hoge concentraties grof en fijn stof. Als de behuizing van het laadpunt niet goed is afgedicht, kan stofafzetting op de interne onderdelen leiden tot functionele beperkingen, storingen door moeilijk af te voeren warmte of kortsluiting. Dit wordt tegengegaan door de hoogst mogelijke IP-bescherming tegen het binnendringen van vreemde stoffen en water. De behuizing kan worden getest volgens de norm DIN EN 60529. Met de ISO 20653 testmethode voor fijnstof wordt getest hoe stof kan worden weggehouden of verwijderd.
Trotseer temperatuurschommelingen
Ook de temperatuurverschillen tussen dag en nacht hebben invloed op het laadpunt. Na een koude nacht warmt het op bij de eerste zonnestralen – aan de buitenkant sneller dan aan de binnenkant. Er ontstaat dan dauw en condens. Condens testen laten zien waar vocht ontstaat, maar ook wegloopt, verdampt of een risico vormt. Vervolgens kunnen nauwkeurige voorzorgsmaatregelen worden genomen door componenten te isoleren of te verwarmen om de effecten van temperatuurverschillen te minimaliseren. De testprocedure kan analoog aan het testen van elektronische componenten in de auto-industrie worden uitgevoerd volgens de norm DIN EN 60529.
Voor fabrikanten die zich met de veiligheid en duurzaamheid van hun laadpunten willen onderscheiden van de concurrentie, biedt Weiss Technik uitgebreide testadviezen, inclusief passend ontworpen testsystemen.
Bron: Weiss Technik GmbH.