IGBT’s worden vaak toegepast in elektronica met hoge vermogens. Het is daarom ook logisch dat hierover tijdens het Vermogenselektronica Event veel aandacht voor is. Imtech Power Conversion en Strukton Rail delen hun ervaringen met IGBT’s. Imtech Power Conversion vertelt over de ontwikkeling van een 5.8 MW IGBT DC/DC convertersysteem en Wim Platschorre van Strukton Rail deelt zijn kennis over het meten aan grote IGBT’s.
Imtech ontwikkelt een IGBT DC/DC convertersysteem als voedingssysteem voor een opstelling voor wetenschappelijk onderzoek (booster synchrotron) met een gecombineerd systeemvermogen van 5.8 MW. Het systeem bestaat uit vier converters: twee gezamenlijk voor de dipoolmagneten en twee voor elk van de twee quadrupole magneetsystemen. Speciale eis voor het systeem: 90 miljoen belastingcycli van een driehoekvormige stroomprofiel met een herhalingsfrequentie van 4 Hz voor enig onderhoud. Bart-Jan Sustronk vertelt de bezoekers over de ontwikkeling.
De lezing van Wim Platschorre (Strukton Rail) is ieder jaar zeer informatief en aansprekend. Vanuit de praktijk bespreekt deelt hij zijn kennis met de bezoekers. Dit jaar staat zijn lezing in het teken van het meten aan grote IGBT’s. Vermogenselektronica in treinen moet natuurlijk efficiënt zijn, maar het is onvermijdelijk dat halfgeleiders opwarmen en gekoeld moeten worden. Om die koeling te dimensioneren worden de verliezen in kaart gebracht door elektrische en thermische metingen. Wim Platschorre presenteert verschillende methoden om die metingen met een redelijke nauwkeurigheid te kunnen uitvoeren, uiteraard met voorbeelden uit de praktijk.