Enthousiaste reacties gezamenlijke editie Power Electronics & Energy Storage
Vliegende treinen en emissievrije transportlocomotieven: tijdens het Power Electronics & Energy Storage event, op 14 juni in Den Bosch, liep verduurzaming als een rode draad door het programma heen. Bijna 250 bezoekers vonden hun weg naar het zonovergoten Congrescentrum 1931 waar ruim honderd standhouders hen verwelkomden. De kwaliteit van de lezingen was hoog en dat was te merken aan de opkomst in de zalen en de enthousiaste reacties van bezoekers.
Het was de eerste gezamenlijke editie van Power Electronics en Energy Storage maar zeker niet de laatste - als het aan de bezoekers en exposanten ligt. Het lezingenprogramma besloeg een breed spectrum van zowel power electronics als energy storage-gerelateerde onderwerpen, waardoor belangstellenden hun kennis niet alleen verdiepten maar ook verbreedden.
Futuristische trein
In totaal waren er maar liefst 27 presentaties, variërend in thema van elektrische laadsysteem met supercondensatoren tot het regelen en beveiligen van DC-netten. Chief Electronics Hidde de Bos van Delft Hyperloop VI opende het event met een lezing over de techniek achter de Helios 1, een magnetische zweeftrein die met 1000 km/per uur door een vacuümbuis schiet en daarmee een serieus alternatief vormt voor korte lijnvluchten. De Bos presenteerde het prototype van de hyperloop en ging dieper in op de techniek achter dit futuristische vervoermiddel.
Draadloos opladen hulpvoertuigen
Daarna had het publiek de keuze uit vier tracks met presentaties van bedrijven, universiteiten en hogescholen over vermogenselektronica en energieopslag. Ernest Aberson van Wifi Power Transfer gaf namens Elincom Electronics een lezing over het draadloos opladen van voertuigen voor hulpdiensten. Als elke seconde telt, is het van levensbelang dat accu’s aan boord optimaal zijn opgeladen. In de praktijk leveren laadkabels soms hinderlijke situaties op, vooral als een ambulance direct moet wegrijden. Aberson vertelde tijdens zijn presentatie over een draadloos laadplatform waardoor kabels in de toekomst niet meer nodig zijn.
Bomvolle zaal
Guido de Hek en Usman Hassan van Strukton Power sloten de dag af voor een bomvolle zaal met toehoorders die alles wilden weten over de eerste batterij-elektrisch aangedreven locomotief in Nederland. De locomotief, die dit jaar haar eerste proefrit moet rijden, gebruikt elektriciteit van zowel de bovenleiding als batterijen. Hierdoor is het mogelijk om volledig emissievrij te rijden. Een unicum in Nederland dat ook internationaal de aandacht trekt.
Bekijk de replays
Had u er graag bij willen zijn maar was u niet in de gelegenheid om naar Den Bosch te reizen, of was u er wel maar wilt u de lezingen graag terugkijken? Alle replays van het event zijn volgende week beschikbaar op de website: www.fhi.nl/powerelectronicsevent.