Meer dan een korreltje zout
Bij de bestrijding van de gladheid op het Nederlandse wegennet houdt Rijkswaterstaat ieder jaar rekening met 200 miljoen kilo strooizout. Dit is voor de gemiddelde burger het meest bekende deel rond de gladheid. Achter de schermen is er sprake van nogal wat automatisering. Rijkswaterstaat maakt bijvoorbeeld gebruik van Auto ID technologie, om de wegen goed begaanbaar te houden. Als plenaire spreker van het Auto ID event neemt Jan Rients Slippens u mee in de aanpak van Rijkswaterstaat.
Voor de sneeuwploegen die worden ingezet bij curatieve gladheidbestrijding is een RFID registratiesysteem ingezet. Er zijn 221 voertuigen en 432 sneeuwploegen uitgerust met RFID tags. Bij alle landelijke steunpunten worden de tijden voor het in- en uitrijden geregistreerd. Door dit systeem kan Rijkswaterstaat een accurate urenverantwoording afgeven en de landelijke dekking van het strooien vaststellen.
De spreker neemt u eerst mee door de werkzaamheden van Rijkswaterstaat en de aanleidingen om voor Auto ID technologie te kiezen. De uitvoering van het RFID project is de grootste basis voor deze presentatie, waarbij zowel de voordelen als de overwonnen barrières aan de orde komen. Afsluitend wordt een beeld gegeven van de huidige uitdagingen en toekomstige projecten.
Het volledige programma kunt u hier vinden. Logistieke partijen, industriële eindgebruikers, system integrators en machinebouwers kunnen zich via deze link gratis aanmelden voor een bezoek aan het Auto ID event.
Aandachtspunten bij gebruik van barcodescanners in een vrieshuis
Ook binnen vrieshuizen, ofwel cold-stores, wordt barcodescanning ten behoeve van de logistieke operatie en de hieraan gerelateerde tracking en tracing steeds belangrijker. In tegenstelling tot een standaard magazijnomgeving vraagt gebruik binnen een vrieshuis/cold-store om een aantal specifieke eigenschappen. Het artikel van Vierpool op de site van het Auto ID event biedt u die aandachtspunten.
Specifiek benodigde eigenschappen aan in te zetten barcodescan- en draadloze netwerkapparatuur, die Vierpool aanhaalt, zijn:
- bestand tegen temperaturen ver onder nul (meestal -30 graden Celsius)
- bestand tegen temperatuur overgangen door het in- en uitrijden van een vriescel
- bestand tegen condensvorming als gevolg van deze temperatuurswisselingen
Voor productiebedrijven met een vrieshuis is dit beeld direct herkenbaar. De automatisering in uw bedrijf is wellicht niet volledig geïntegreerd, maar dat kan. Van aanvoer tot opslag (in een vrieshuis) en productie naar de logistieke aflevering naar de klant kan Auto ID een belangrijke rol spelen. Zoals gezegd is de tracking & tracing relevant. Daarnaast kan uw proces verder geoptimaliseerd worden, als de automatisering en beschikbare informatie op elkaar zijn afgestemd.
De deskundigheid van exposanten, zoals Vierpool, op het Auto ID event bieden u kansen voor de verdere verbetering van uw bedrijfsvoering. Zowel tijdens de presentaties als in de pauzes bij de stands wordt kennisoverdracht geboden. De kennis varieert van de concrete aandachtspunten bij de keuze voor barcodescanners tot adviezen voor geïntegreerde systemen, die u een plek in Industry 4.0 opleveren.
Het volledige programma kunt u hier vinden. Logistieke partijen, industriële eindgebruikers, system integrators en machinebouwers kunnen zich via deze link gratis aanmelden voor een bezoek aan het Auto ID event.
RFID: zo werkt het
De exposant SICK geeft een ander voorbeeld van kennisoverdracht. Het nieuwsbericht gaat in op RFID mogelijkheden. Op de site van SICK biedt het bedrijf bredere kennis in apart te downloaden documenten. In deze nieuwsbrief wordt ‘Hoe & wat: RFID’ aangehaald. Radio Frequency Identification, identificatie met radiogolven, is een technologie om op afstand informatie op te slaan en te lezen van zogenaamde ‘RFID-tags’. Deze tags bevinden zich op of in objecten.
De RFID-tags kunnen ‘actief’ of ‘passief’ zijn. Actieve RFID-tags voeden zich met een batterij en kunnen worden gelezen en geschreven met een ‘remote transceiver’ die via een antenne radiogolven zendt en ontvangt. Passieve RFID-tags hebben geen eigen energiebron en zenden een antwoord door het omzetten van de energie van de radiogolven.
RFID-tags onderscheiden zich ook door de frequentie die wordt toegepast. In het algemeen kan worden gezegd: hoe hoger de frequentie, des te langer het leesbereik. Hogere frequenties hebben echter meer moeite met metaal en vocht. Het is gebruikelijk om in het geheugen van de tag een uniek willekeurig identificatienummer op te slaan.
Ieder individueel object kan zodoende altijd en overal worden gevolgd. Groot voordeel is dat er geen fysiek contact nodig is. Ook kunnen veel codes in één of enkele seconden worden gelezen. Ten opzichte van barcodes biedt RFID een aantal specifieke pluspunten: zo is er geen zichtlijn nodig, zijn doorgaans veel grotere afstanden mogelijk, is vervalsing complexer en zijn de RFID-tags beter bestand tegen vuil en beschadiging.
Naast SICK zijn er elf andere exposanten en drie plenaire sprekers, die u concrete deskundigheid op dinsdag 8 maart zullen bieden.
Het volledige programma kunt u hier vinden. Logistieke partijen, industriële eindgebruikers, system integrators en machinebouwers kunnen zich via deze link gratis aanmelden voor een bezoek aan het Auto ID event.