Hallo Auto ID: ladingdragers in beeld bij Jumbo Supermarkten
Tijdens het Auto ID event toont Corné van Overveld, Projectmanager Supply Chain Development bij Jumbo Supermarkten, u de aanpak van Jumbo om goede technische keuzes te maken voor een betere informatievoorziening van de ladingdragers. Bij de bevoorrading van bijna 600 Jumbo’s worden dagelijks vele rollende ladingdragers gebruikt. De supermarkt keten zoekt een methode, waarbij dat proces papierloos en foutloos kan worden uitgevoerd tegen minimale kosten. Bovendien wil Jumbo de informatieverstrekking aan de ontvangers van de ladingdragers verbeteren.
De registratie van ladingdragers gebeurt op dit moment volledig door middel van een papieren proces. Er zijn diverse Auto ID middelen om de ladingdragers te identificeren. Naast de keuze voor de middelen wordt het proces geautomatiseerd om de informatieverstrekking te verbeteren. Voor personen en bedrijven die midden in een dergelijk proces zitten, is de presentatie van Jumbo een grote inspiratie en biedt het sterke kennisoverdracht.
Een vergelijkbaar proces is in het verleden doorgevoerd bij Flora Holland, zie bijvoorbeeld dit artikel in Logistiek Totaal. In de praktijk ziet men voordelen in de efficiency en de inzichtelijkheid van het proces. De transparantie in de bedrijfsketen is voor allerlei logistieke bedrijven van belang, doordat de online bestellingen in diverse markten om een andere organisatie van de bedrijfsvoering vraagt. Dat geldt dus ook voor Jumbo Supermarkten.
Het volledige programma kunt u hier vinden. Logistieke partijen, industriële eindgebruikers, system integrators en machinebouwers kunnen zich via deze link gratis aanmelden voor een bezoek aan het Auto ID event.
Voorbeelden van Auto ID in de logistiek
Het juiste product op het juiste moment bij de juiste klant en dat tegen minimale kosten. Dát is de kern van een goede logistiek. Vierpool beschrijft dergelijke keuzes voor Aviko in een artikel op de Auto ID site. Het onderwerp (verlading) registratie zonder stilstandstijd zal tijdens het event door Vierpool gepresenteerd worden aan de hand van klantencases. Voordelen in kostenbesparing, tijdswinst, efficiency, minder fouten en meer veiligheid komen dan aan de orde.
Om u een beter beeld te bieden heeft Vierpool een aantal artikelen op de Auto ID event site geplaatst. Weer teruggrijpend op de logistieke keten van Aviko, is techniek gewenst voor de hanteerbaarheid van de complexiteit. De logistiek telt diverse productielocaties en distributiecentra, waarbij de werkzaamheden plaatsvinden in koel- en vrieshuizen met een temperatuur tot -22 ˚C. De aansturing van de keten gebeurt met Warehouse Management Systemen die gebruik maken van op RF-communicatie gebaseerde barcodescanning.
Een ander voorbeeld is de scantunnel van Simon Loos. De geavanceerde scantunnel biedt de mogelijkheid om, als één portaal, barcodes op alle zes zijden van een product in willekeurige oriëntatie te scannen. De maximale doorvoersnelheid is daarbij 340 mm/sec, wat in het geval van Simon Loos neerkomt op maar liefst zestig artikelen per minuut. De onderlinge afstand tussen de producten hoeft hierbij maar 25 mm te zijn, en producten kunnen zelfs al rollend worden geregistreerd.
Het volledige programma kunt u hier vinden. Logistieke partijen, industriële eindgebruikers, system integrators en machinebouwers kunnen zich via deze link gratis aanmelden voor een bezoek aan het Auto ID event.
Gebruik van RFiD levert geld op
Ten opzichte van andere identificatiemiddelen biedt RFiD technologie sterke voordelen. Er is geen fysiek contact nodig, zoals bij bankpasjes. Er is geen zichtlijn nodig zoals bij de barcode. Ieder individueel object heeft zijn unieke code. Het lezen gaat sneller en het vervalsen is complexer. Ieder RFiD project levert uitdagingen op, maar sprekers van het Auto ID event tonen u door met de juiste deskundigheid concrete opbrengsten te genereren.
De presentatie van Microtron gaat in op de uitdagingen bij een RFiD project. Europese richtlijnen beperken bijvoorbeeld het maximaal toegestane zendvermogen van een leesstation. Er zijn ook effecten van water, staal en metaal op het RFiD signaal. Denk hierbij aan zaken zoals demping, reflectie, absorptie en dilectrische effecten. Daarnaast moeten de juiste keuzes gemaakt worden voor een optimale leesafstand en het programmeren van RFiD tags. Aan de hand van cases bij Rijkswaterstaat, wasserijen en de vuilnisregistratie komen de oplossingen en de gewenste deskundigheid voor RFiD projecten aan de orde.
De presentatie van Willy Le Mercier van ELA Innovation namens Texim Europe benadrukt de voordelen van actieve RFiD technologie. De spreker combineert hierbij de voordelen van barcodes met de draadloze communicatietechnologie van RFiD technologie. Dit biedt kansen bij complexe identificatie en traceability toepassingen en gaat samen met lager energieverbruik. Diverse toepassingen worden benadrukt in de presentatie.
Het volledige programma kunt u hier vinden. Logistieke partijen, industriële eindgebruikers, system integrators en machinebouwers kunnen zich via deze link gratis aanmelden voor een bezoek aan het Auto ID event.