Menig toeleverancier van Albert Heijn, Laurus, Metro of ander grootwinkelbedrijf heeft of krijgt te maken met het EAN palletlabel ofwel de Serial Shipment Container Code (SSCC) en de hieruit voortvloeiende berichten uitwisseling via EDI (Electronic Data Interchange).
Wat is het EAN palletlabel :
Het EAN palletlabel is een wereldwijde standaard voor labelopmaak te gebruiken op ladingdragers (pallets/rolcontainers). Steeds meer fabrikanten en retailers maken gebruik van palletlabels.
Basis voor het EAN palletlabel vormt de EAN verzendcode ofwel de Serial Shipment Container Code (SSCC). De SSCC code is opgebouwd uit de EAN128 symbooltechniek en daaraan verbonden Application Identifiers (AI). Via de Application Identifiers kan aanvullende informatie zoals batch-nummer en THT datum (Ten Minste Houdbaar Tot) aan de artikel codering (EAN13) worden toegevoegd. Het label verschaft hierdoor, door de gehele logistieke keten, unieke informatie over de ladingdrager waaraan het is bevestigd.
Binnen de standaard voor het EAN palletlabel zijn zowel een A5, een A6 als een krat label gespecificeerd. Richtlijn voor het te gebruiken formaat of type label is als volgt :
– A5 label als u naast de EAN verzendcode of SSCC code ook aanvullende informatie zoals de EAN artikelcode, de hoeveelheid , de houdbaarheidsdatum en het batchnummer wilt weergeven.
– A6 label als u alleen de EAN verzendcode of SSCC code wilt weergeven.
– Kratlabel (vouwkarton) indien u gebruikt maakt van EPS of CBL kratten (verdere label opmaak volgens A5/A6 label specificatie).
label | kratlabel |
Naast het formaat wordt in de EAN palletlabel specificatie ook de lay-out van het label, het aantal labels per ladingdrager en de plaats waar het label dient te worden aangebracht op de ladingdrager gespecificeerd. Bij de bepaling van de plaats waar het label dient te worden aangebracht is sterk rekening gehouden met de ergonomische aspecten tijdens het scannen.
Wat is EDI:
EDI ofwel “Electronic Data Interchange” is niets anders dan een gestandaardiseerde en gedigitaliseerde gegevensuitwisseling tussen computersystemen van verschillende partners. De gegevensuitwisseling betreft veelal handelstransacties zoals bestellingen, vrachtbrieven en facturen. Doordat de gegevens gedigitaliseerd van het ene computers systeem worden overgebracht naar het andere computer systeem vervangt dit de alom bekende papieren documenten stroom.
Een gedigitaliseerde opmaak en verwerking van informatie valt of staat bij het wel of niet voldoen aan een standaard. Het hiervoor opgestelde internationale standaardformaat wordt EDIFACT (Electronic Data Interchange For Administration, Commerce and Transport) genoemd. Binnen de EDIFACT standaard zijn voor de verschillende branches weer substandaarden opgesteld. De substandaard voor toepassing in de handelssector wordt de EANCOM berichtenset genoemd. Binnen de EANCOM wordt uitgegaan van de EAN (European Article Numbering) barcode codering voor artikeleenheden, consumentenverpakkingen, omverpakkingen en verzendeenheden.
Enkele reden waarom van het EAN palletlabel en van EDI gebruik wordt gemaakt zijn:
– Betrouwbaarheid van informatie
– Snelheid van informatie uitwisseling
– Traceerbaarheid van goederen
– Kostenbesparing
– Dwang vanuit de markt (afnemers)
Wat kan Vierpool hierin betekenen:
Door Vierpool zijn reeds meerdere oplossingen gerealiseerd rond het scannen van de SSCC code op het EAN palletlabel. De oplossingen lopen uiteen van handmatig scannen met een (draadloze) handscanner, het scannen via een geavanceerde barcodeterminal of via een volledig geautomatiseerde oplossing. Een volledig geautomatiseerde oplossing bestaat dan uit vast opgestelde scanners aan weerszijde van het laad/los dock. Bij elke beweging door het laad/los dock zullen dan de op de ladingdragers aanwezige palletlabels automatisch worden gelezen.
Een praktijkvoorbeeld:.
Foto 1 : Opstelling vrachtauto’s voor laad/los dock (buitenzijde) |
Foto 2 : Opstelling ladingdragers (rolcontainers) in expeditie |
Foto 3 : Ladingdragers (rolcontainer) met EAN palletlabel |
Foto 4 : Vrachtauto voor laad/los dock gezien vanuit de expeditie |
Foto 5 : Heftruck met ladingdragers (rolcontainers) rijdt door scanstation in de vrachtauto welke staat opgesteld voor het laad/los dock |
Foto 6 : Detail opname scanstation |
Foto 7 : Overzicht opstelling scanstations in de expeditie |
Voor het bepalen van de juiste oplossing voor uw situatie denken wij graag met u mee en maken hiervoor graag samen met u een analyse van de mogelijkheden.
Voor meer informatie, neem contact op met onze afdeling Verkoop, tel: 0346-594 555.