Tesla heeft de trend gezet om schakelaars in de auto te vervangen door een (groot) display. Het wordt dan wel lastiger om een onderscheidend interieur te maken en dus zoeken designers naar andere mogelijkheden om de bediening te integreren in het dashboard. Smart Materials en Haptic Technology maken dit mogelijk, maar zullen ook invloed hebben op de supply chain. Onder de titel ‘HMI in automotive: display vs smart materials’ daagt Rene de Vries van Aito u uit om goed naar de mogelijkheden te kijken.
Een usercase vanuit Renault werd in december 2017 aangehaald door Aito in een nieuwsartikel op hun site. Renault had namelijk in december het Symbioz concept gepresenteerd, waarin de technologie van Aito wordt toegepast. Het was een illustratie van de visie van Renault op Human Interface oplossingen in de toekomstige autonome en elektrische auto’s.
De technologie van Aito werd bijvoorbeeld toegepast in het stuur, om het ontwerp efficiënter met ruimte om te laten gaan. Toegang tot basisfuncties werden sneller gemaakt en beter geïntegreerd in het materiaal in de auto. De traditionele knoppen werden omgezet naar Haptic Technology en micro-click handelingen. Zowel design, functionaliteit, gebruikersgemak en veiligheid konden goed gecombineerd worden.
Rene de Vries opent het programma van het User Interface Design event en zal met zijn presentatie dus ook aangeven dat de nieuwe mogelijkheden om een andere benadering van de supply chain vragen.
Hier kunt u het volledige programma van het User Interface Design event bekijken.
Op de site kunt u zich ook aanmelden voor een gratis bezoek.