Gebruikerservaring is de laatste jaren in een compleet nieuw licht komen te staan. Door bedrijven als Samsung en Apple moet iedereen nu nadenken over de gebruikservaring van eigen (industriële) producten. Maar is dit reëel en haalbaar? Op het User Interface Design seminar laten VanBerlo en Nspyre aan de hand van praktijkcases zien dat er mogelijkheden zijn ook als er geen massavolumes geproduceerd worden.
Koen van Niekerk (VanBerlo) is gespecialiseerd in interaction design. In designtrajecten speelt beleving een grote rol en worden complexe taken en workflows gestroomlijnd. In toenemende mate gaat het hier om connected products, distributed interfaces en wearables. Aan de hand van een recent project (Atus SmartBadge), met nominaties voor verschillende innovatie en design gerelateerde awards, geeft de spreker inzicht in hoe je met behulp van user insights een rendabel connected product realiseert als je geen Google bent. Succes is volgens de spreker alleen mogelijk wanneer de eindgebruikers het product omarmen.
Leonne Kaldenbach en Anita Wierda (Nspyre) presenteren in hun lezing een aanpak om het gat te dichten tussen de industriële en de consumenten gebruikservaring. Klanten zijn steeds meer vertrouwd met het gebruiksgemak van consumentenproducten en eisen hetzelfde voor hun zakelijke oplossingen. Echter, industriële oplossingen zijn vaak complexer, specifieker en worden in veel lagere aantallen geproduceerd. Nspyre bespreekt hun UX aanpak aan de hand van concrete industriële cases en de verschillende mogelijkheden om de gebruikservaring te optimaliseren. In het artikel ‘Huh? Gebruikerservaring the next big thing?’ laat Leonne Kaldenbach alvast zien hoe Nspyre tegen UX aankijkt.