In deze tijd van complexe, technologische ontwikkelingen, wordt vaak een detail over het hoofd gezien: de eindgebruiker (en zijn beperkingen). En dit terwijl het systeem uiteindelijk voor hen wordt ontwikkeld. Toch? Of zit de praktijk wellicht weerbarstiger in elkaar? Een veelgehoorde klacht van eindgebruikers is dat het systeem dat ze moeten bedienen niet aansluit op hun dagelijkse werkzaamheden. Hierdoor moeten ze hun eigen ‘workarounds’ vinden om tóch hun werk naar behoren te kunnen doen. Vaak wordt de schuld van een bedrijfsongeval bij de ‘Human Factor’ gelegd. Maar is dat wel zo eerlijk? En waarom lukt het veelal niet om de kloof tussen systeem en eindgebruiker te overbruggen? Aan de hand van voorbeelden, zal op deze prangende vragen ingegaan worden. Een deel van het antwoord ligt bij het ontwerp van de user interface. Hoe minder deze aansluit op de beleefwereld van een eindgebruiker, hoe groter de kans dat het systeem verkeerd gebruikt wordt. Met alle (mogelijke) gevolgen van dien. Er zullen in deze presentatie processen en methoden aangereikt worden, die als handvat voor het ontwerp kunnen dienen. Dit alles onder het motto: ‘wie zijn gebruiker niet kent, is z’n doel voorbij gerend.’
Michel Varkevisser, Thales Research & Technology NL