Het is een verschrikking voor elk voedingsbedrijf: een klant vindt een vreemd voorwerp in zijn eten en verwondt zich hiermee. Of een allergisch persoon eet een onjuist omschreven product en wordt hierdoor ernstig ziek. Jaarlijks zijn er in Europa ongeveer 3.000 terugroepingen van levensmiddelen ; meestal omwille van vreemde dingen in het eten of een twijfelachtige inhoud.
Het aantal terugroepacties van bakkerijproducten is in de laatste jaren drastisch gestegen. Consumenten struikelen in de supermarkt over verpakkingen met foutieve of verkeerd aangebrachte etiketten, open sluitingen en naden, gaatjes in de folie, verkeerd verpakkingsmateriaal of ontdekken vervallen producten. In het ergste geval merken ze deze fout pas op bij thuiskomst.
Recentelijk vond er nog een omvangrijke recall plaats bij een grote fabrikant van candybars. De vondst van een klein stukje rood plastic, dat een consument in Duitsland aantrof was de aanleiding. Het plastic was in het productieproces terecht gekomen, na een machinereparatie. Omdat het plastic in de reep tot verstikking zou kunnen leiden werd de candybar uit 60 landen teruggehaald. De repen werden teruggeroepen bij consumenten en uit de schappen van winkels gehaald, maar moeten ook terug uit snoepautomaten.
Bizerba stelt al sinds 1866 internationale normen op het gebied van weeg-, snij- en etiketeer technologie. “De risico’s op fouten worden in de voedingsmiddelenindustrie weliswaar door een goed kwaliteitsbeheer zoveel mogelijk beperkt”, aldus Ton Kommers, general manager van Bizerba Nederland. “Een definitieve zekerheid kunnen alleen processen en systemen bieden, die vreemde voorwerpen en foutieve etikettering degelijk opsporen. Bizerba heeft speciaal voor bakkerij ondernemingen een whitepaper opgesteld waarin door beschrijving van een aantal scenario’s oplossingen worden aangedragen ter beperking van het aantal recalls van bakkerij producten.” vervolgt Kommers. Deze whitepaper is per mail aan te vragen: marketing@bizerba.nl