Zodra de nieuwe SOLAS reguleringen van kracht worden, kan een klein administratief foutje een hele zending vertragen of tegenhouden. Vanaf 1 juli moet de geverifieerde brutomassa (verified gross mass of VGM) van alle zeecontainers worden opgegeven, waarbij gebruik moet worden gemaakt van een gecertificeerde weegbrug die geschikt is voor handelstoepassingen. Als de VGM niet is vermeld, wordt de zending door de haven geweigerd. Als u wilt weten wat deze nieuwe reguleringen voor uw onderneming betekenen, ga dan naar onze FAQ-pagina. Belangrijk is echter dat nu alle voorbereidingen getroffen worden om compliance met de nieuwe regels te garanderen door de juiste weegapparatuur te gebruiken.
Waarom een nieuwe SOLAS-richtlijn?
Het is al lange tijd verplicht om het vrachtgewicht bij zeetransport op te geven, maar verificatie van dat gewicht was dat niet. Verificatie is nu verplicht, omdat verkeerd opgegeven gewichten voor onveilige situaties hebben geleid, zowel voor zeeschepen als hun bemanning. Daarom is er een nieuwe richtlijn in het leven geroepen die op 1 juli 2016 van kracht wordt en de veiligheid op zee zal verbeteren.
Hoe zorgt u voor compliance met SOLAS?
Er zijn twee toegestane methodes. Methode 1 schrijft voor dat u de hele container, de inhoud en de verpakking moet wegen. Bij methode 2 weegt u de inhoud apart. U voegt daar het verpakkingsmateriaal en het tarragewicht van de container aan toe om het gewicht te berekenen dat wordt opgegeven. Een betrouwbare weegbrug biedt dus uitkomst. METTLER TOLEDO is ʼs werelds grootste producent van weegapparatuur en uw vertrouwde partner voor compliance met de richtlijnen van het nieuwe SOLAS verdrag. Onze duurzame weegschalen en weegbruggen kunnen overal ter wereld voor handelstoepassingen in de logistiekketen worden ingezet.
Ga naar onze website voor meer informatie over de nieuwe SOLAS-richtlijnen of onze oplossingen voor compliance.