De technologie staat niet stil. Sneller, geavanceerder, digitaler: ook de AGF-sector ontkomt er niet aan. Zo staat de etiketteer- en verpakkingswereld met betrekking tot AGF ook niet stil. Tom Van Elsacker van Bizerba L&C verwacht dat er de komende jaren het een en ander gaat veranderen in de verpakkingsindustrie.
De QR-code op verpakkingen zijn nog lang niet op hun hoogtepunt”
“Neem bijvoorbeeld de QR-code”, zo begint hij. “Het digitale uitleessysteem bestaat al een aantal jaar, maar je ziet steeds vaker dat zo’n geblokte code ook terug te vinden is op AGF-verpakkingen. Op die manier kan je de consumenten van extra informatie voorzien, zelfs als je maar weinig ruimte op een etiket hebt.”
QR-code
Een van de voordelen van een QR-code op een verpakking, is om het ruimtegebrek op de verpakking op te lossen. Doordat fabrikanten tegenwoordig veel informatie verplicht moeten vermelden op de verpakkingen, blijft er soms weinig plaats over voor overige informatie. “Neem bijvoorbeeld een recept of een uitgebreid verslag over de herkomst van het product”, gaat Tom verder. “Daar is normaal gesproken geen plaats voor op de verpakking. Dankzij zo’n QR-code kunnen onze klanten veel informatie stoppen in zo’n digitale code die wij op het label drukken.”
Hoewel een QR-code een mogelijke oplossing is om het ruimtegebrek op verpakkingen op te lossen, kleeft er ook een nadeel aan het technologische hoogstandje. Doordat consumenten hun smartphone erbij moeten pakken, de code moeten scannen en het vervolgens pas kunnen lezen, moeten er extra handelingen genomen worden voordat de consument de informatie onder ogen ziet. “Het is natuurlijk een voorspelling, maar ik denk dat de QR-code pas over een aantal jaar zal doorbreken”, zegt Tom. “Tegenwoordig heeft bijna iedereen een smartphone. Ik denk dat we er nog aan moeten wennen om de QR-code daadwerkelijk te gebruiken.”
Hoewel een QR-code een mogelijke oplossing is om het ruimtegebrek op verpakkingen op te lossen, kleeft er ook een nadeel aan het technologische hoogstandje. Doordat consumenten hun smartphone erbij moeten pakken, de code moeten scannen en het vervolgens pas kunnen lezen, moeten er extra handelingen genomen worden voordat de consument de informatie onder ogen ziet. “Het is natuurlijk een voorspelling, maar ik denk dat de QR-code pas over een aantal jaar zal doorbreken”, zegt Tom. “Tegenwoordig heeft bijna iedereen een smartphone. Ik denk dat we er nog aan moeten wennen om de QR-code daadwerkelijk te gebruiken.”
Multi-layer labels
Een andere oplossing om meer informatie op het kleine etiket te krijgen, is dankzij een multi-layer label. “Een 2-laags etiket heeft dan vier printbare pagina’s”, vertelt Tom. “Het bovenste gedeelte kan thermisch geprint worden door onze machines. De andere lagen kunnen ingevuld worden met informatie die de producent wil delen met de eindklant. Bij de multi-layer labels is in de hoek van de verpakking vaak een symbool van een pijl of een handje te vinden. Wanneer consumenten het etiket daar opentrekken, kunnen zij daar, net zoals bij een QR-code, extra informatie vinden. Bedrijfsinformatie, recepten, het maakt niet uit: ook daar is alles mogelijk. Dat is ook nog eens een makkelijke oplossing.”
Vaker van papier
Of het nu gaat om een verpakking met een QR-code of een dubbelzijdig etiket, bij het produceren van etiketten op verpakkingen gebruikt Bizerba L&C in 70 procent van de gevallen thermisch papier in plaats van plastic. “De keuze van het materiaal hangt sterk af van de condities waarin het etiket aangebracht dient te worden”, vertelt Tom. “Het ligt er dan maar net aan waar het afgewerkte product zal worden opgeslagen. Voor het merendeel van de toepassingen is een papieren etiket sterk genoeg. Meestal gebruiken wij onze eigen laminaten die voorzien zijn van een beschermlaag tegen vocht, ook wel de Thermo top. Niet enkel het papier, maar ook de lijmsoort is belangrijk. Dat krijgt met dezelfde omstandigheden te maken als het papier.”
No label look
En de trends op het gebied van verpakken? “Dat is toch echt de no label look-label”, vertelt Tom. “Vroeger was het niet mogelijk om een transparant etiket thermisch in te printen met variabele informatie. Maar daar hebben wij nu een oplossing voor. Het resultaat daarvan zijn de thermisch transparante labels. Die worden ook in de AGF-sectoren toegepast.”