De Airbus 380 of A380, gemaakt door het Europese Airbus, is het grootste passagiersvliegtuig ter wereld. Dit unieke widebody-vliegtuig heeft twee verdiepingen en kan maximaal 853 passagiers vervoeren (bij alleen economyclass-stoelen). Sinds mei 2007 biedt Airbus ook de mogelijkheid aan om een extra premium-class te configureren, dan is er plaats voor 525 personen. De passagiersvariant is in staat om onafgebroken 15.200 kilometer te vliegen en daarom is het toestel geschikt voor onafgebroken vluchten zoals bijvoorbeeld Hongkong-New York of Amsterdam-Perth.
Natuurlijk is het een technisch hoogstaande uitdaging om zo’n vliegtuig te construeren, maar ook op de luchthavens lagen er grote uitdagingen in met name de infrastructuur. Denk bijvoorbeeld aan het boarden of uitschepen op 2 niveaus. Het uit- en inladen van de bagage moest sneller, efficiënter en op meerdere niveaus plaats vinden. Daarom zijn er nieuwe, volautomatische en zelfrijdende transportsystemen ontworpen. Deze zorgen ervoor dat de A380 binnen no time in- en weer uitgeladen kan worden.
Voor de hoogteverstelling van de transportbanden, zodat deze naadloos op de hatch (toegangsluik) aansluit, is gekozen voor de Apex Dynamics AT075 reductoren in een portaalopstelling: een servomotor drijft de centrale reductor AT075FL aan, die 2 uitgaande assen heeft. Deze drijven vervolgens 2 flankerende AT075FH reductoren aan met holle as, waardoorheen een schroefspindel loopt. Dit geheel is dus als een soort “H”-opstelling gebouwd, waardoor een goede stabiliteit en parallelliteit bereikt wordt.