De Nederlandse energienetbeheerders hebben verschillende maatregelen genomen ten aanzien van de coronacrisis. Op deze wijze kunnen zij een betrouwbaar stroom- en gasnet garanderen. De netbeheerders hebben vier verschillende maatregelen getroffen. Wat zijn deze?
Ten eerste werken alle netbeheerders volgens het protocol ‘Samen Veilig Doorwerken’, een landelijk protocol dat is vastgesteld door de Rijksoverheid en de gehele bouw- en installatiebranche. Hierin staat centraal dat de vitale infrastructuur blijft draaien en dat de uitvoer van werkzaamheden maatwerk zijn. De netbeheerders kijken per opdracht wat mogelijk is. Vooraf is er in ieder geval altijd contact met de klant.
Ten tweede worden gas- en stroomstoringen altijd opgelost. De monteurs van de netbeheerders staan hiervoor 24 uur per dag klaar. Klanten kunnen altijd bellen naar het storingsnummer en er zullen altijd passende afspraken worden gemaakt.
Ten derde zullen de netbeheerders terughoudender zijn met het afsluiten van klanten met onbetaalde facturen. De betalingsverplichting blijft in werking, maar met achterstanden wordt coulanter omgesprongen.
Ten slotte hebben de netbeheerders ook afgesproken de werkzaamheden op straat te continueren. Op deze wijze kunnen zij de kwaliteit van het energienet waarborgen. De monteurs houden daarbij voldoende afstand tot elkaar en ook tot omstanders.
Mocht u benieuwd zijn naar de uitwerking van deze maatregelen, kijk dan vooral op de website van uw netbeheerder. Zie voor meer achtergrondinformatie Netbeheer Nederland.