Geavanceerde elektrische auto’s en de belofte van volledig autonoom vervoer: het gaat de automotive-industrie flink op zijn kop zetten, zegt Leo Kusters, Managing Director bij AutomotiveNL. Tijdens IT Infra vertelt hij over de impact van de aankomende data-explosie op de complete automobielmarkt.
Door: Dimitri Reijerman
Voor RAI AutomotiveNL en haar meer dan 160 leden is innovatie cruciaal. De clusterorganisatie vertegenwoordigt de Nederlandse industrie die zich bezig houdt met de productie en ontwikkeling van auto’s. Als Kusters spreekt over de aankomende technologische innovaties voorspelt hij grote veranderingen in de sector: “Wat je ziet is dat data bij de ontwikkeling van een nieuwe auto een steeds grotere rol gaat spelen. Eigenlijk zijn we door de komst van grote hoeveelheden data en de beschikbaarheid daarvan een grens aan het overstappen die in de automotive-wereld altijd belangrijk is geweest.”
Hij vervolgt: “Een auto wordt nu nog ontwikkeld en gehomologeerd (typekeuring) voor dat het model of een uitvoering daarvan de weg op mag) . Na die typekeuring blijven we van die auto af: hij wordt geproduceerd en blijft jarenlang op hetzelfde op de punten die de keuring raken. We gaan nu langzaam de grens over dat een auto die, ook al is hij vrijgegeven, nog zaken worden veranderd. Dan hebben we het met name over de software. Die verandering komt door de beschikbaarheid van grote hoeveelheden data.”
Het beschikbaar hebben van bergen aan gegevens heeft nog meer impact, zegt Kusters: “Diezelfde grote hoeveelheden data gebruiken we ook voor het ontwikkelen van nieuwe auto’s. We zien dus twee ontwikkelingen in de automotive-industrie die beide op data zijn gebaseerd: het blijven sleutelen aan je product en het gebruik van bestaande producten om de volgende generatie te kunnen ontwikkelen.”
De managing director van RAI AutomotiveNL blijft benadrukken dat de hoeveelheid aan gegenereerde data, zeker bij de komst van zelfrijdende auto’s, vooral niet onderschat moet worden: “Het gaat om echt zeer grote hoeveelheden data”, zegt Kusters. “In het verleden hebben we al big data verzameld voor allerlei doeleinden, maar dat is nog een peulenschil vergeleken met wat we straks aan hoeveelheden gaan krijgen. Dat volume gaat echt exploderen. En de toepassing van die data gaat steeds meer de kern van de industrie raken. Een mooi voorbeeld is Tesla. Die heeft daar van het begin vol op ingezet, en zo’n manier van werken gaat een enorme betekenis hebben voor de industrie in de volle breedte.”
Datageweld zorgt voor meer samenwerking
Om in al dit datageweld niet achter te blijven, zoekt de Nederlandse automotivesector steeds vaker onderlinge samenwerking. Kusters zegt daarover: “Zes van onze leden, allemaal grote partijen, zijn al aan het samenwerken op het gebied van data. Dat is al een grote stap vooruit. En die samenwerking op het vlak van het delen van data is ook een noodzaak om in de toekomst te kunnen blijven doen. Ook de manier waarop we data binnen en buiten de industrie gaan delen zal een enorme impact hebben.”
Met deze tendens tot nauwe samenwerking tussen bedrijven verschuiven ook de machtsposities in de sector: “De traditionele auto-industrie is heel erg gestuurd vanuit de autofabrikant. Die heeft een waardeketen onder zich waar hij de regie over heeft. Dat geldt ook voor het in bezit hebben en beschikbaar stellen van data. In zekere zin wordt deze informatie afgeschermd om hun commerciële positie te beschermen. Maar we zien van oudsher dat systemen en componenten door verschillende fabrikanten gebruikt worden. Op het moment dat het over software gaat, en de data die nodig is om die software te ontwikkelen, zie je dat het heel lastig wordt om deze af te blijven schermen.”
Kusters zal in zijn lezing ook security nog kort aanstippen. Want ook de automotivesector moet zijn belangrijkste speerpunt niet uit het oog verliezen, zegt de AutomotiveNL-voorman afsluitend: “De sector heeft veiligheid op nummer één staan. We willen die veiligheid garanderen. Maar als je kijkt naar de hoeveelheid data die nodig is, dan zijn dat dimensies die in bijna geen andere sector voorkomen.” Het is duidelijk dat voor de automotivesector ook nog het nodige te doen staat, in een markt die te maken krijgt met een datadisruptie."
Wilt u IT Infra bezoeken? Meld u aan voor een gratis bezoek.