Het in Gent gevestigde Robovision biedt een softwareplatform voor toepassingen die gebruikmaken van artificiële intelligentie. Robovision is met name gespecialiseerd in beeldherkenning op basis van deep learning. Mede-oprichter en CEO Jonathan Berte zal tijdens het D&E event vertellen over de impact van AI en deep learning op de industrie. FHI sprak hem in aanloop naar dit event.
Door: Dimitri Reijerman
Het snelgroeiende Robovision bedient met zijn AI-platform meerdere marktsegmenten binnen de industrie. Berte: “Ons bedrijf verkoopt een platform voor deep learning. Je kan met ons platform in verschillende contexten en in verschillende industrietakken patronen herkennen en kwaliteit controleren. We zijn met name actief in de maakindustrie, maar ook in de landbouw/agritech en pick & place-toepassingen. Verder zijn we ook actief in toepassingen voor smart cities, bijvoorbeeld voor het herkennen van looppatronen bij mensen en gedragsanalyse. We zijn onder de radar ook bezig met health care. Dat is een hele leuke markt, omdat de impact daar heel groot is.”
Berte beschrijft de voordelen van het toepassen van AI voor bedrijven: “Deep learning kan expertise operationaliseren en virtualiseren. Dit betekent dat je voor kwaliteitscontrole-aspecten bepaalde expertise bij operatoren in een deep learning-model kan compartimenteren. We specialiseren ons in beeldherkenning op basis van beeldinformatie. Dat kan ook hyperspectraal, thermisch of 3D zijn, dus eigenlijk alles wat te maken heeft met het opmeten van de realiteit.”
De Robovision-CEO legt uit hoe zijn deep learning-software te werk gaat: “AI werkt voornamelijk als een patroon generation tool. Als je een aantal voorbeelden hebt van zaken die goed of slecht geproduceerd zijn, dan kun je die informatie transfereren naar een deep learning-model zonder dat je de regeltjes moet opstellen. Als je deze ‘AI-kwaliteitsinspecteur’ duizend voorbeeldjes voedt, krijg je een virtuele expert die sterk lijkt op een echte expert, maar dan wel een die 24 uur per dag inzetbaar is.”
Toepassingen in de landbouw
Met name in de agrarische sector is er veel vraag naar AI-software, waaronder het platform van Robovision. Berte legt uit: “In de landbouw hebben we de grootste impact. Van Japan tot Brazilië, overal draait onze software binnen de context van het planten van gewassen. AI kan aangeven hoe je een plant of tulpenbol moet oppakken en planten.”
Maar volgens Berte kan AI in veel meer industrieën zijn waarde bewijzen: “Laten we stellen dat AI een threat of een opportunity kan zijn. Indien je als bedrijf te lang wacht, is het een bedreiging, want zodra een concullega sneller op AI reageert, kan hij de markt snel verstoren. Het is een opportunity als je er snel mee aan de slag gaat, want dan kun je je voorsprong bewaren. Het is dus belangrijk voor organisaties en bedrijven in de Benelux om daar actief over na te denken.”
Bovendien zegt Berte dat het de ambitie van Robovision is om AI-technologie zo toegankelijk mogelijk te maken, ook voor kleine(re) bedrijven. Hij legt uit: “Alles in deep learning is gebaseerd op de grotere frameworks, zoals TensorFlow en Torch. Wij hebben daarop voortgebouwd om zo AI te democratiseren. Want een klein bedrijf heeft niet de resources om een eigen data science-afdeling op te richten. Wij zorgen voor een kant-en-klare oplossing die je direct kan gebruiken. Zo is AI ook betaalbaar voor kleine bedrijven. Ik zou zelfs zeggen dat kleine bedrijven sneller met AI aan de slag kunnen dan grote logge ondernemingen.”
Voldoende uitdagingen
Ondanks de ‘booming’ markt voor kunstmatige intelligentie, zijn er ook voor Robovision nog genoeg uitdagingen voorhanden, zegt Berte: “Op de platformfunctie hebben we relatief weinig concurrentie. Je hebt weinig end-to-end platformen. Google en Microsoft hebben wel wat, maar dat is voor kleine bedrijven te ingewikkeld om te gebruiken. Verder blijf je bij door heel goede mensen aan te nemen We zitten op de campus in Gent en al zijn we geen spin-off, we hebben wel die uitstraling. Om concurrerend te zijn, moet je zorgen dat je in jouw regio de beste werkgever bent.”
Samenvattend meent Berte dat we positief moeten zijn over de vorderingen binnen onze regio op het vlak van AI: “Ik wil meegeven dat we niet alleen naar de profeten van Silicon Valley moeten kijken, maar ook naar de Benelux. Er gebeurt hier heel veel, maar we zijn niet zo goed in marketing. Ik wil aan de D&E-bezoekers overbrengen dat ook wij pionier zijn in AI en dat we de mosterd niet altijd over het water moeten halen.”
Wilt u deze lezing bijwonen? Meld u kosteloos aan voor het D&E event.