De Johan Cruijff ArenA vormt samen met het omringende gebied een proeftuin voor technologische innovaties. Tijdens een eindgebruikersovereenkomst van de branche Gebouw Automatisering en MinacNed werden in een aantal presentaties kwamen diverse toegepaste technologieën aan de orde.
Door: Dimitri Reijerman
Huib Pasman, techstrateeg voor de ArenA, verrichtte de aftrap. Hij stelde dat in de Johan Cruijff Arena het gras de belangrijkste asset is: “het is de basis voor onze inkomsten”. Na een aantal innovatiestappen heeft de JC ArenA zijn focus nu gelegd op verdere verduurzaaming. Dit doet het met tal van partners. Volgens Pasman vormt het stadion inmiddels een ‘data driven’ platform. Zo wordt de grasmat met sensoren goed in de gaten gehouden, maar er blijft voldoende menselijk maatwerk over: “Dit doen we niet zonder een bioloog”, aldus Pasman.
Microsoft, partner van de Johan Cruijff ArenA, werkt ook mee aan de innovaties in en rond het stadion. Chris Nouveau, digital advisor bij Microsoft, sprak over hoe de IT-reus inspeelt op de behoeftes van ‘smart spaces’: “We moeten groener worden, maar ook moeten de kosten omlaag”, zei hij. Ook ging hij dieper in op Internet of Things, waarbij binnen die architectuur de koppeling things-insights-actions al leidraad diende.
Nanocoatings
De startup Delft IMP probeert met nanocoatings onder andere de levensduur van lithium-ion-accu’s te verbeteren. Volgens Sebastien Moitzheim van Delft IMP zal door de verduurzaming de vraag naar batterijen verder groeien, terwijl de leveringszekerheid van Cobalt onduidelijk is richting de toekomst. Door poeders te verbeteren met nanocoatings hoopt de startup veiliger en stabielere accu’s te maken die bovendien langer meegaan. De technologie werkt al prima op labschaal, maar Delft IMP hoopt snel te kunnen opschalen naar industriële productie.
Martijn Fransen van Malvern Panalytical gaf antwoord op de vraag: wat gebeurt er eigenlijk in een lithium-ion batterij. Hij vertelde hoe met röntgendiffractie in een batterij gekeken kan worden zonder deze stuk te maken. Dit is belangrijk voor onderzoek naar veiliger batterijen.
Vehicle-2-grid
Jan Winkler van The Mobility House sprak over een andere ambitie van de JC ArenA: het plaatsen van duizenden oplaadpunten in de parkeergarages onder het stadion. Door de duurzame ambities van de gemeente Amsterdam wordt dit noodzakelijk. Ook gaf hij aan hoe het energieopslagsysteem niet alleen dieselgeneratoren voor noodstroom heeft vervangen, maar dat het systeem ook geld verdient. Zo worden de gebruikte accu’s uit Nissan-voertuigen ingezet voor gridservices en peak shaving.
Ook wordt gekeken naar vehicle-2-grid-toepassingen. Daarbij plaatst het bedrijf nu nog op kleine schaal unidirectionele laders voor smart charging. De deelnemers aan dit project willen zo leren hoe dit concept in de praktijk werkt. Het bespaart ook veel geld omdat zware bekabeling en transformators niet nodig zijn.
Afsluiter was Jan van Dijk van Honeywell. Hij gaf aan hoe kostenbesparingen mogelijk zijn door het toepassen van een nieuw gebouwmanagementsysteem. Door middel van IoT-sensoren, die op meer dan 2000 punten in het stadion installaties monitoren, wordt het beheer en onderhoud van het gebouw geoptimaliseerd.
De eindgebruikersovereenkomst werd afgesloten met een rondleiding door de Johan Cruijff Arena. Daarbij werd ook het energieopslagsysteem getoond. Mocht Amsterdam worden getroffen door een langdurige stroomstoring, dan kan de megabatterij het stadion voor circa 3 uur aan stroom voorzien.