Het geheim van zakelijk succes in crisistijd
Terwijl bedrijven zuchten onder de last van de componentencrisis, de torenhoge energieprijzen en de oorlog in Oekraïne, maakt elektronicabedrijf Trescal in korte tijd een spectaculaire groei door. Alleen al in de eerste twee weken van januari 2023 nam de multinational vijf bedrijven over en voor de rest van het jaar staan er nog meer overnames op de planning. Volgens locatiemanager Alex Rodenburg van Trescal Zoetermeer is de groeispurt geen toeval maar het gevolg van een aantal weloverwogen managementkeuzes. FHI Tech Stories sprak met Rodenburg over ‘het geheim’ achter het succesverhaal van Trescal.
Trescal is wereldwijd marktleider op het gebied van kalibratiediensten en metrologie. Het bedrijf is actief in meer dan 30 landen vanuit 165 geaccrediteerde laboratoria. |
“We krijgen vaak de vraag hoe het komt dat Trescal elke crisis overleeft. Zelfs in coronatijd zijn we hard doorgegroeid. Ik denk dat dat te maken heeft met onze mentaliteit. We proberen altijd te anticiperen op problemen die de sector raken. We wachten de besluitvorming van de overheid niet af, maar we treffen zelf maatregelen die ons goeddunken. Dat is ons geheim.”
Haantje de voorste
“We zijn een haantje de voorste. Toen eind 2019 de eerste geruchten opdoken over een nieuw virus in China hebben we preventief een 2-meter afstand ingevoerd binnen ons bedrijf. Ook besloten we om in groepen te gaan werken en om een tweede kantine te openen, zodat er altijd een groep zou kunnen doorwerken als een andere groep uitviel. Door de koe direct bij de hoorns te pakken, konden we grote uitval voorkomen. Met deze mentaliteit benaderen we elke crisis, dus ook de problemen waar we anno 2023 mee te maken hebben.”
Downtime medewerkers
“Op dit moment zien we dat de downtime van medewerkers een belangrijk issue is. Door de energietransitie en het wereldwijde personeelstekort, willen bedrijven het aantal verloren manuren minimaliseren. Daar proberen wij op in te spelen door al onze kalibratiewerkzaamheden in één dag in te plannen. Onze technici starten om 7 uur in de ochtend en om 14.30 uur is alles klaar. Dat klinkt heel simpel maar dat is het niet. Het vergt een messcherpe organisatie en planning van onze kant en nauw overleg met de klant”.
Tip: investeer in stagiairs én personeel
“Wij hebben bij Trescal niet zoveel last van het wereldwijde personeelstekort, omdat het personeelsverloop laag is. Door onze snelle groei en de doorgroeimogelijkheden zijn we een interessant bedrijf voor zowel stagiairs als (potentiële) medewerkers. Hier investeren we bewust tijd en geld in. Tevreden stagiairs keren vaak aan het eind van hun studie terug als medewerker. We hebben daarnaast een pool van voormalige stagiairs die bij Trescal hun kwalificaties hebben behaald en die we in geval van nood kunnen oproepen,” vervolgt Rodenburg.
“Ik wil alle medewerkers het gevoel geven dat ze belangrijk zijn voor de groei van Trescal en dat ze zelf ook kunnen doorgroeien binnen het bedrijf. Het is belangrijk dat iederéén de visie van het bedrijf begrijpt en er achter staat. Daarom plan ik geregeld 1-op-1 gesprekken in met individuele medewerkers. Zo blijven mensen enthousiast en raak je ze niet kwijt.”
Automatiseer processen
Ook automatisering draagt bij aan het succes van Trescal, in en buiten crisistijd. “Je lost veel problemen op door slim online te organiseren en te automatiseren. Daar zijn we twintig jaar geleden al mee begonnen door ons eigen webbased systeem te ontwikkelen, inclusief webshop. Via dit systeem worden alle bedrijfsonderdelen van Trescal centraal geregeld: van de opslag van de goederen tot de logistiek en de inkoop. Zo houdt iedereen het overzicht en hoef je ook maar één factuur te sturen. Toen de coronacrisis uitbrak, hadden we profijt van het feit dat onze IT al klaar was voor online werken”
Samenwerking FHI-leden
Ondanks het feit dat Trescal wereldwijd marktleider is in kalibratie, benadrukt Rodenburg het belang van samenwerking met (con)cullega’s. “We hebben allemaal onze eigen kracht en specialisatie. Door samen te werken, maken we gebruik van elkaars kwaliteiten en vullen we elkaar aan. Ook FHI speelt daar een rol bij. We werken vanuit Trescal met verschillende FHI-ledenbedrijven samen, met één partij overleg ik zelfs wekelijks. Juist in deze tijd is netwerken en samenwerken essentieel om voorop te blijven lopen in de markt”.