In het co-creation centre van de TU Delft komen twee positieve voorbeelden van geďntegreerde samenwerking aan de orde. Malcolm Aalstein van het Ingenieursbureau Amsterdam, neemt ons mee in aanpak hoe zij de doorlooptijd van een project wat eigenlijk 400 jaar (geen typo) zou duren willen terugbrengen naar 20 jaar. Bob de Vos en Tjerk-Peter van den Berg van Covalent delen met ons hoe geďntegreerde samenwerking heeft gewerkt bij een groot tunnelproject. De branche Gebouw Automatisering nodigt u van harte uit hierbij aanwezig te zijn en na de presentaties verder te discussiëren over hoe de aanpak binnen onze branche kan werken.
In de presentatie van Covalent komen voorbeelden van de tunnelbouw aan de orde, waarin een geďntegreerde samenwerking is ingezet. “Als je zo’n project meemaakt, dan vraag je je af waarom je andere projecten nog op een ‘ouderwetse’ manier doet”. De aanpak van Covalent is niet alleen relevant voor tunnels maar ook zeker toepasbaar bij andere projecten.
Veel bruggen en kademuren van Amsterdam hebben te lijden onder achterstallig onderhoud en zijn daarnaast ontworpen op ‘paard en wagen’. Niet op het huidige zware en intensieve verkeer. In de scope van het Programma “Bruggen en Kademuren” zitten circa 850 bruggen en 200 km kademuren.
Binnen de reguliere aanpak zou het onderzoeken en (eventueel) herstellen/vervangen van dit areaal ongeveer 400 jaar duren! Amsterdam heeft zich tot doel gesteld om het in 20 jaar te fiksen. Dit impliceert een noodzakelijke versnelling met een factor 20. De oplossing zit dan niet in het efficiënter werken of er met meer geld en mensen tegen aan te gaan. De aanpak moet totaal anders. Dit geldt ook voor de wijze waarop Amsterdam ingenieursbureaus de aannemers bij deze opgave betrekt.