Het komt regelmatig voor, klanten die op papier de overbrenging helemaal uitgedacht hebben. Maar in de praktijk blijkt de aandrijving niet te werken zoals gepland. Vreemd want als het nominale koppel van de reductor gelijk of hoger is dan het koppel van de applicatie dan zit je goed, toch? Helaas gaat dit niet altijd op en kiezen mensen niet altijd voor de juiste reductor. Sterker nog, sommige reductoren hebben een ‘verplicht’ koppel om mee te rekenen en dan ben je nog verder van huis! In dit artikel daarom een concreet voorbeeld en een uitleg van verschillende rotatieve koppels die in de praktijk veel gebruikt worden.
Recent kregen wij de volgende vraag: Een klant gebruikte in zijn verpakkingsmachine een wormwielvertraging van bouwgrootte 63 met een ratio van 28, omdat hij 100 rpm uitgaand nodig had om een pusher aan te drijven. De servomotor van 500W had een optimaal toerental van 2800 rpm, dus op papier een ideale combinatie. Hij dacht echter aan de uitgaande kant 1,5 x 28 = ca 42 Nm over te houden, maar hij hield wel het gewenste uitgaande toerental over, maar had geen koppel meer! Ook nadat hij een maatje grotere motor genomen had, hield hij ternauwernood genoeg over om de pusher aan te drijven.
Lees het hele artikel over koppels en tandwielkasten hier op onze website...